" Prestene har rett til å feire den tradisjonelle latinske messen" av EN KATOLSK WEBLOG

Prestene har rett til å feire den tradisjonelle latinske messen

8. april 2008, skrevet av Oddvar

Nå er det lenge (!) siden jeg har skrevet om den tradisjonelle latinske messen. I et intervju i L’Osservatore Romano nylig sa kardinal Dario Castrillon, leder av den pavelige kommisjonen Ecclesia Dei, at pavens motu proprio gir alle prester en rett til å feire denne messen. Han sier også del om resultatene mht. grupper som har fjerna seg fra Den katolske kirke pga. tidligere uenighet om hvordan messen skal feires.


The 78-year-old Cardinal Castrillon said that the Motu Proprio Summorum Pontificum grants any priest the right to celebrate the extraordinary form of the Mass, and that the faithful have the right to this form “when the conditions specified in the Motu Proprio exist”. Pope Benedict’s Motu Proprio of July last year liberalised the use of the Tridentine Mass, stating that priests who wished to celebrate the extraordinary form did not need their bishop’s permission. In his letter the Pope said that the Mass from the Roman Missal in use since 1970 remains the ordinary form of the Mass, while celebration of the Tridentine Mass is the extraordinary form.

Les mer om dette på The Catholic Herald.



5 kommentarer så langt »

  1. 1

    trond skrev,

    8. april, 2008 @ 21:23

    “Han sier også del om resultatene mht. grupper som har fjerna seg fra Den katolske kirke pga. tidligere uenighet om hvordan messen skal feires.”

    – Legg merke til at kardinalen presiserer at prestene og de troende ikke er skismatikere og ekskommuniserte. De har ikke “fjernet” seg, men har med retten på sin side nektet å gi opp noe som hele tiden har vært deres rettmessige arv og som paven selv nå bekrefter aldri har vært forbudt de jure. Det faktiske forbudet mot TLM derimot, dét er og har vært ulovlig!

  2. 2

    Mishka skrev,

    8. april, 2008 @ 23:41

    Hvorfor har det seg slik at prestene må bli funnet skikket til det da?
    Trodde alle prester i grunn var skikket i og med at de er ordinert.

  3. 3

    Augustin skrev,

    9. april, 2008 @ 12:06

    Dette viser vel bare at implementeringen av 2. Vatikankonsil stedvis har vært preget av tvilsomme metoder. Såkalt progressive (teologer), som selv hadde klaget over at Kirken ikke hadde hatt rom for dem før Vaticanum II, gikk ikke av veien for å forsøke å marginalisere alle dem som etter 1965 ikke ville være med i deres radikale runddans.

    Med andre ord: Det er godt—og svært betryggende—å se at ifølge Roma skal Vaticanum II tolkes i lys av tradisjon. Slik oppnår en kontinuitet, ikke revolusjon. De radikale strømningene som dessverre fikk altfor stort spillerom på 1970-tallet, har vel idag utspilt sin rolle. Heldigvis, skulle en ville legge til.

  4. 4

    Purus skrev,

    9. april, 2008 @ 17:20

    De liberale beklager seg over lite demokrati i Kirken, men der de får lillefingeren, spiser de hele hånden. Liberalerne hindrer innsyn, og fører ofte et psykopatisk maktspill, stikk i strid med deres egne premisser og tolkninger. Den gamle messen er den riktige katolske messen, og har med minimale forandringer vært bibeholdt i fra tidenes morgen i Kirken. Latinen er folkespråket, og tradisjonen fører kristendommen videre, og har langt mere positive implikasjoner, enn det katolikker flest forstår rekkevidden av.

    Mvh

    Pusur

  5. 5

    trond skrev,

    9. april, 2008 @ 23:30

    Augustin og Pusur,

    Velkommen til bloggen! Flott med noen flere antiprogressive med velutviklet sensus catholicus!

Kommentar-RSS · TrackBack-URI

Skriv det du har på hjertet - NB må godkjennes

  • 
  • Forfatter av "EN KATOLSK WEBLOG"

    Oddvar Moi er katolsk prest. Han skriver her mest om Den katolske kirke, og om andre kirkelige og liturgiske emner.

  • Kategorier

  • Siste kommentarer:

    • René Yde: Jeg skammer mig på mine trosfællers vegne. De burde have vidst bedre end som så. At være uening i...
    • ChristianS: her: http://www.wga.hu/index1.html kan man finne veldig mange malerier, også mye av Katolsk art.
    • Anna: Jeg er ikke helt med på den Børre Knutsen greia. Jeg har aldri beundret mannen. Jeg vil faktisk påstå at...
    • trond: Og The Passion er laget av en tradisjonalist.( Skal lure på hva slags versjon Kasper hadde kommet opp med?...
    • Kjetil Kringlebotten: Problemet til Knudsen er at vi (eg er vel kanskje for ung) lot han stå åleine. Eg trur det...