Benedikt XVI skammer seg dypt over pedofiliskandalene i den katolske kirken i USA

På «paveflyet» fra Roma til Washington DC i går fikk reporterne stille pave Benedikt fire spørsmål, og John Allen, som fikk stille ett av spørsmålene – om pedofiliskandalene i USA, som også norske aviser i dag skriver om, se bl.a. Aftenpostenskriver selv hva paven svarte:

John Allen: The Catholic church in the United States is large and dynamic, but also suffering, above all because of the recent sexual abuse crisis. The American people are waiting to hear what you have to say on this subject. What will your message be?

Benedict XVI:
It is a great suffering for the church in the United States, for the church in general, and for me personally that this could happen. If I read the histories of these victims, it’s difficult for me to understand how it was possible that priests betrayed in this way their mission to give healing and to give the love of God to these children. We are deeply ashamed, and we will do all that is possible that this cannot happen in the future. – I think we have to act on three levels.

The first is the level of justice, the juridical level. We now have also norms to react in a just way. I would not speak in this moment about homosexuality, but pedophilia, [which] is another thing. We will absolutely exclude pedophiles from the sacred ministry, this is absolutely incompatible. And who is really guilty of being a pedophile cannot be a priest. So the first level is, as we can do justice and help clearly the victims, because they are deeply touched. So [there are] two sides of justice, on the one hand that pedophiles cannot be priests; on the other hand, to help in all the possible ways to the victims.

The second level is the pastoral level, the level of healing and help of assistance and of reconciliation. This is a big pastoral engagement, and I know that the bishops and the priests and all the Catholic people in the United States will do all possible to help assist and to heal, and to help that in the future these things cannot happen.

The third point [is that] we have made a visitation in the seminaries to also do what is possible in the education of seminarians for a deep, spiritual, human and intellectual formation –with discernment so that only sound persons can be admitted to the priesthood, only persons with a deep personal love for Christ and a deep sacramental love, to exclude that this can happen [again]. I know that the bishops and the rectors of seminarians will do all that is possible so that we have a strong discernment, because it’s more important to have good priests than to have many priests. This is also our third level, and we hope that we can do, and we have done, and we will do in the future, all that is possible to heal this wound.

6 hendelser på “Benedikt XVI skammer seg dypt over pedofiliskandalene i den katolske kirken i USA”

  1. Det er svært passende, og absolutt nødvendig, at paven og Kirken er ydmyk i denne saken. Veldig bra at en gir uttrykk for den sorg alle kristne burde føle i denne og lignende saker. Kirken har naturlig nok et særlig ansvar overfor de prester som ordineres, jeg går ut fra (og mener vi må ta det som en selvfølge) at Kirken ordner opp. Ikke bare i USA, men over hele verden. Et overgrep er et overgrep for mye. Vi har ikke noe å gå på.

  2. Jeg stemmer i.
    Det spetakkelet var og er en katastrofe. Enda mer forstemmende er at i enkelte av sakene var der et satanisk rituelt element.

    Forøvrig er det nå viktig at det absolutte forbud mot ordinasjon av homoseksuelle blir opprettholdt uten uthuling, slik at man unngår skandaler av dette omfang i fremtiden.

  3. trond,

    mener du med dette at heteroseksuelle prester ikke kan begå overgrep eller at det er vanskeligere for homoseksuelle prester å leve i sølibat enn det er for en heteroseksuell prest å leve i sølibat?

    Jeg støtter forrestem paven i at det er pedofile prester en ikke kan tåle, og at det må skilles mellom pedofili og homofili (eller bifili, for den skaks skyld).

    Jeg kan ikke se at det er grunnlag for å nekte en homofil mann å bli prest bare fordi han er homofil. Hans legning gir ham ingen personlig synd. Mennesker som velger ikke å leve ut en seksuell legning pga. det bibelske forbud, fortjener etter min mening den største respekt.

  4. Maria,

    «mener du med dette at heteroseksuelle prester ikke kan begå overgrep eller at det er vanskeligere for homoseksuelle prester å leve i sølibat enn det er for en heteroseksuell prest å leve i sølibat?»

    -Selvsagt forholder det seg ikke slik at normalt orienterte prester ikke kan begå overgrep.
    Vi har klare bevis for det. Det som derimot er klinkende klart, er at 80% av overgrepstilfellene i USA er homoseksuelle overgrep.

    Og ja, jeg tror det er vanskeligere for en homoseksuell å overholde sølibatsløftet enn for en normalt orientert. Promiskuøsiteten er generelt meget høyere blant homoseksuelle enn blant heteroseksuelle. Statistisk sett har en gjennomsnittlig mann i USA (som er mer tilbakeholdent på det seksuelle området enn hva Europa er) i gjennomsnitt 4 partnere i et livsløp. En gjennomsnitts homoseksuell har 84 partnere gjennom et livsløp.
    Det er en formidabel forskjell som ikke lar seg avfeie på ideologisk grunnlag og basert på hvordan man ønsker at verden skal være.
    Nettopp i USA-skandalene er det homoseksuelle element så enorm tydelig. Mange av disse prestene var jo til og med medlem av NAMBLA (North American Man-Boy
    Love Association.
    Les denne: http://www.amazon.com/Sodomy-Homosexuality-Roman-Catholic-Church/dp/0977860132/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1208436003&sr=8-1
    og denne:
    http://www.amazon.com/Goodbye-Good-Men-Liberals-Corruption/dp/0895261448/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1208436067&sr=1-1

    Om du støtter pavens syn, så vet du kanskje at da han var kardinal og leder for Troskongregasjonen skrev han et offisielt brev om dette emnet, som bekrefter det tidligere Hellige Kontors praksis som den ble beskrevet i brevet utgitt i 1961 under pave Johannes XIII’s tid og som spesifikt forbyr ordinasjon av homoseksuelle dersom deres legning er kjent for kirkelige myndigheter.
    Grunnlaget for den kirkelige praksis i dette spørsmålet er nettopp enkel sannsynlighetsregning. Dette er nedarvet kunnskap Kirken har akkumulert basert på 2000 års pastoral erfaring.

    Naturligvis finnes det homosekuelle som ikke bryter sølibatsløftet (som gjelder for alle ugifte legfolk!)
    Basert på at sannsynligheten for tragiske hendelser som dette (og ikke minst de enorme konsekvensene av det, både trosmessig og økonomisk) er vesentlig høyere med homoseksuelle enne heteroseksuelle, så har Kirken denne linjen.
    Dersom en homoseksuell skulle bli ordinert og man ikke etter 6-7 års presteseminar (der man lever svært nærme og i intimitet til en haug andre menn) finner ut av kandidatens homoseksualitet gjennom disse årene og de fristelser som der byr seg, er risikoen for sodomisering av smågutter svært mye mindre.

    Naturligvis fortjener mennesker som holder det allminnelige sølibat den største respekt! Det er vi helt enige om! Hetero eller homo, så går det ut på det samme å leve avholdende.
    Forskjellen er at sodomoittiske handlinger er en av de 4 «synder som roper til himmelen om hevn» jfr katekismen.
    De er synder mot naturen også, i tillegg til den moralske synd slike handlinger innebærer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skroll til toppen