Fra KOMPENDIET til Den katolske kirkes katekisme.
OM: Botens og forsoningens sakrament
296. Hva blir dette sakramentet kalt?
Det blir kalt botens sakrament, forsoningens sakrament, tilgivelsens
sakrament, skriftemålets sakrament eller omvendelsens sakrament.
297. Hvorfor finnes det et forsoningens sakrament etter dåpen?
Siden det nye liv i nåden som vi har mottatt gjennom dåpen,
ikke har fjernet menneskenaturens svakhet, og heller ikke tilbøyeligheten
til å synde (concupiscientia), har Kristus innstiftet dette sakramentet
for de døptes omvendelse når de gjennom synd har fjernet
seg fra Ham.
298. Når ble dette sakramentet innstiftet?
Den oppstandne Herre innstiftet dette sakramentet da Han påskedags
aften viste seg for sine apostler og sa til dem: "Motta den Hellige
Ånd. Om dere tilgir noen deres synder, er de tilgitt. Om dere
holder syndene fast for noen, er de fastholdt." (Joh 20, 22-23)
299. Trenger de døpte omvendelse?
Kristi kall til omvendelse gir stadig gjenklang i de døptes
liv. Omvendelsen er en stadig oppgave for hele Kirken, som er hellig,
men rommer syndere i sitt eget skjød.
300. Hva er den indre botferdighet?
Indre botferdighet er "et sønderbrutt og sønderknust
hjertes" (Salme 51,19) holdning, og gjennom den guddommelige nåde
blir hjertet beveget til å svare på Guds barmhjertige kjærlighet.
Den innebærer smerte og avsky for de synder som er begått,
den faste beslutning om ikke å synde mer i fremtiden, og tillit
til Guds hjelp. Den blir næret av håpet om guddommelig barmhjertighet.
301. I hvilke former uttrykker botferdigheten seg i det kristne
liv?
Botferdighet uttrykkes i mange forskjellige former, særlig
gjennom faste, bønn, og almisse. Disse og mange andre former
for bot kan den kristne praktisere i dagliglivet, særlig i fastetiden
og på fredager, botsdagen.
302. Hvilke elementer er vesentlige ved forsoningens sakrament?
To elementer er vesentlige: at mennesket omvender seg under den
Hellige Ånds tilskyndelse, og absolusjonen fra presten, som i
Kristi navn meddeler syndsforlatelsen og fastsetter botsøvelsene.
303. Hva gjør den skriftende?
Den skriftendes handlinger er: omhyggelig samvittighetsransakelse;
anger (eller omvendelse), som er fullkommen når den springer ut
av kjærlighet til Gud, og ufullkommen når den skyldes andre
motiver - og som inneholder forsettet om ikke mer å synde; bekjennelse,
som består i å skrifte syndene for presten; godtgjørelse
eller boten som skriftefaren ilegger skriftbarnet. Den skal gjøre
godt igjen den skade synden har forårsaket.
304. Hvilke synder må en skrifte?
En må skrifte alle alvorlige synder en ennå ikke har
skriftet, som en husker etter en omhyggelig samvittighetsransakelse.
Å skrifte de alvorlige synder er den eneste ordinære måte
å oppnå tilgivelse på.
305. Når er en forpliktet til å skrifte alvorlige synder?
Enhver troende som har nådd skjels år og alder, skal
skrifte de alvorlige synder minst én gang i året, og alltid
fall før en mottar den hellige kommunion.
306. Hvorfor kan også de dagligdagse synder komme med i skriftemålet?
Kirken anbefaler sterkt at vi også skrifter venielle synder,
selv om det ike er strengt tatt nødvendig. Dette hjelper oss
nemlig til å forme vår samvittighet på en riktig måte,
til å kjempe mot våre dårlige tilbøyeligheter,
til å la oss helbrede av Kristus og til å gjøre fremskritt
i vårt åndelige liv.
307. Hvem meddeler botens sakrament?
Kristus har betrodd forsoningstjenesten til sine apostler, til
deres etterfølgere biskopene og til biskopenes medarbeidere,
prestene. Slik blir disse redskaper for Guds barmhjertighet og rettferdighet.
Fullmakten til å forlate synder utøves i Faderens og Sønnens
og den Hellige Ånds navn.
308. Hvem er det forbeholdt å tilgi bestemte synder?
Å tilgi bestemte, særlig alvorlige synder (lik de som
straffes med ekskommunikasjon) er forbeholdt Den hellige stol, stedets
biskop eller de prester som har fått fullmakt av disse. Ved livsfare
kan imidlertid enhver prest avløse fra enhver synd og fra enhver
ekskommunikasjon.
309. Er skriftefaren bundet av skriftemålets hemmelighet?
Fordi dette er en stor og meget delikat tjeneste som krever aktelse
overfor dem som skrifter, er enhver skriftefar, uten unntak, og under
trussel om meget streng straff, pålagt fullt og helt å ivareta
"det sakramentale segl", det vil si den absolutte taushetsplikt
om de synder han har fått vite om i skriftemålet.
310. Hvilke virkninger har dette sakramentet?
Virkningene av botens sakrament er: forsoning med Gud og følgelig
syndenes forlatelse; forsoning med Kirken; gjenopprettelse av nådens
stand såfremt den var gått tapt; ettergivelse av den evige
straff som var fortjent ved dødssyndene, og i det minste en delvis
ettergivelse av timelig straff som følger av synden; fred, en
rolig samvittighet og åndelig trøst; styrking av åndelig
kraft til å kjempe den kristne strid
311. Kan man i visse tilfeller feire dette sakramentet med et generelt
skriftemål og en felles absolusjon?
I alvorlige nødstilfeller (for eksempel i umiddelbar dødsfare)
kan man gripe til en felles feiring av forsoningen med generelt skriftemål
og generell absolusjon. Her må man ta hensyn til Kirkens retningslinjer,
og de troende må ha til hensikt å skrifte alvorlige synder
individuelt så snart de får anledning til det.
312. Hva er avlat?
Avlat er Guds ettergivelse av timelige straffer for synder hvor
skylden allerede er slettet ut. En slik avlat oppnår de troende
under bestemte betingelser for seg eller for de avdøde. Det skjer
gjennom Kirken, som i kraft av makten til å løse og binde
åpner for dem Kristi og de helliges fortjenesters skattkammer.
|