Men så skriver Lønning noe mot slutten av sitt innlegg som sjokkerer meg og andre katolikker; når han snakker til katolikker som kjenner uro ved dagens praksis spør han: "Skulle formell innordning under én overhyrde i Roma ha forkjørsrett fremfor bekjennelsen til Jesu Kristi ene legeme - hva sier da vårt vitnesbyrd til den verden som vi kristen enhet skulle vinnes til tro?" Her impliserer han (igjen) at Jesu ønske om at alle kristne skulle være ett, automatisk skulle føre til åpne nattverdbord, men så enkelt er det selvsagt ikke. Dessuten antyder han (og det er det som sjokkerer) at det skulle kunne være mulig for katolikker å tenke på Kristi ord og Kirkens læreembede som to adskilte ting; to enheter som skulle kunne stå i motsetning til hverandre. Men det katolske synet på disse spørsmålene uttrykkes ganske tydelig i Den katolske kirkes katekisme:
Å antyde overfor Den katolske kirke at dens troende og dens prester burde ta skjeen i egen hånd, siden Læreembedet her tydeligvis tar feil, syns jeg avslører en svært uklar forståelse av vår Kirke. Vel kan også katolikker noen ganger bli utålmodige, og arbeide for og håpe på forandring, men vi vet at vi som Kirke tar slike viktige avgjørelser sammen, ledet av vår pave og våre biskoper. Jeg vil til slutt gjenta at en dypere teologisk forståelse av nattverden og embedet, blant både protestanter og katolikker, samt en viss tilnærming/ forandring i teologisk tenkning og praksis, nok vil være nødvendig før vi sammen kan samles rundt nattverdbordet. Ulike ytre press eller aksjoner, fra protestanter eller fra katolikker, vil etter min mening ikke kunne skape større enhet. Oddvar Moi, katolsk prest Hva syns du om disse tankene? Send meg dine tanker, meninger og reaksjoner. |