I Norge fremstår gjerne Den katolske kirke som moderne, liberal og kulturåpen, men etter hvert er det nok mange som har forstått at vi egentlig er veldig konservative.Av Johanna Hundvin Almelid Det
sier Oddvar Moi, prest i St. Paul i Bergen. Han var den første
i Norge som fikk tillatelse til å bli prest i Den katolske kirke,
selv om han var gift. For Moi har sølibatet aldri vært
en aktuell tanke, men han forstår bispesynodens vedtak denne
uken der man fastholder ordningen med at prester ikke kan gifte seg.
Han er heller ikke overrasket over at den katolske kirke holder fast
på læren om at folk som er skilt og gift på nytt,
ikke kan motta nattverden. 250 katolske biskoper - Etter det jeg forstår var det et stort flertall for å holde fram med ordningen slik den er i dag. Noe annet ville også være utenkelig, mener han. Dersom en gjengift katolikk skal få tilgang til nattverdbordet, må det første ekteskapet annulleres, og man må føre bevis for at det var sakramentalt ugyldig ved inngåelsen. Vielsesritualet i den katolske kirke er langt mer omfattende enn i den lutherske, og man må svare bekreftende på tre spørsmål før man gir sitt endelige ja: At man gifter seg frivillig, at man vil binde seg for resten av livet og at man er villig til å motta barn i ekteskapet. Ekteskapet er i uoppløselig, men kan altså annulleres hvis det er vektige argument for det. Blir det slått fast at det første ekteskapet ikke var sakramentalt, regnes det ikke som et katolsk ekteskap. Den avgjørelsen må tas av tribunalet, som er en kirkelig domstol som fins i hvert bispedømme. Et alternativ - Anser du det for å være en realistisk løsning? - Dette skjer vel i noen enkelttilfeller, men det vanligste er absolutt at man fortsetter å leve sammen med sin ektefelle og kommer i kirken uten å motta nattverden. Kirken nekter ikke noen nattverd når de står
framme på golvet. Det vil være for brutalt, og man kan
heller ikke vite hvordan hver enkelt lever. Men i tilfeller hvor det
er kjent at vedkommende har giftet seg på nytt, eller lever
i uoppgjort synd, er det sokneprestens oppgave å snakke dem
til rette. Mindre synder og alvorlige synder Moi tror videre det var riktig av bispesynoden å
fastholde ordningen med at prester ikke skal gifte seg. Det fins 420.000 prester i den katolske kirke, og en ny ordning ville medføre dramatiske endringer. Prestene måtte få mulighet til å bo på en annen måte enn i dag, og inntekten er jo ikke beregnet til å brødfø en familie. De katolske prestene i Norge har 110.000 i lønn i året. Til gjengjeld bor de svært rimelig og får dekket utgifter til blant annet strøm og telefon. - Hva med deg da, du er jo gift? - Når man tillater det, er det jo fordi at vi hadde et pastorkall i den protestantiske kirke, og at vi skal få muligeten til å fortsette kallet også etter at vi er blitt katolikker. Men viktige forutsetninger må være på plass: Kona må støtte opp om det, og man må bli anbefalt av blant andre soknepresten. I tillegg må selvsagt biskopen synes at det er en god tanke. Moi var pastor i Den Evangelisk Lutherske Frikirke før
han konverterte i 1994. Han ønsket at nattverden skulle feires oftere, og prøvde å få menigheten med på det, men nådde ikke fram. De var av den oppfatning at nattverden var så spesiell, og at man av den grunn ikke burde feire den for ofte. - Selv hadde jeg lest Luther, som anbefalte nattverd hver søndag, og gjerne flere dager i uken. Det var da jeg forsto at jeg begynte å gli ut av den lutherske kirke, fordi vektleggingen på nådemidlene var svakere enn jeg kunne være med på. Moi vurderte å bli høykirkelig prest i
Den norske kirke, men forsto snart at det ikke var løsningen.
Han føler seg også mer vel med gudstjenestetradisjonen
i den katolske kirke, som består av to deler: Ordet og nattverden.
|