PREKEN PÅ HØYTIDEN FOR
MARIAS OPPTAGELSE I HIMMELEN
ST SVITHUN KATOLSKE KIRKE, STAVANGER
13. AUGUST 2006
15. august har tradisjonelt vært den største
Mariafesten i årets løp, i tillegg til hennes uplettede
unnfangelse 8. desember, Herrens bebudelse 25. mars, og mange andre
mindre fester. Det er jo vanlig at de helliges dødsdag
som er deres fødsel til det nye liv er den dagen som feires
mest, og Kirken har feiret denne festen på den 15. august fra
400-tallet. (I vårt bispedømme flyttes festen til nærmeste
søndag, siden dagen ikke er fridag i Norge, og vi helst vil feire
den så stort som mulig.)
Dagen feires av alle de gamle kirkene dvs. katolske
og ortodokse kirker, men blant protestantene som i Norge i dag
er den nesten eller helt glemt. Faktisk er det blitt slik at
forholdet til Maria (og andre helgener) er det som i dag skiller katolikker
og protestanter mest fra hverandre. Andre vanskelige spørsmål,
som hvordan vi blir rettferdiggjort for Gud, har nå langt på
vei blitt løst og ang. andre spørsmål som
har med selve troen på den Treenige Gud å gjøre,
har jo katolikker og det tradisjonelle protestantiske kirkene alltid
vært enige.
Men i synet på å ære helgenene og be
om deres forbønn, kan ikke våre protestantiske brødre
og søstre følge vår praksis. Det ser ut som de ikke
klarer i skille mellom å tilbe en person, som vi gjør med
den Treenige Gud, Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd, og
å ære personer som vi gjør med helgenene,
og blant dem aller mest Maria. Vi må nok innrømme at noen
steder og til noen tider har katolikker oppført seg nokså
uklart med hensyn til dette skillet mellom å tilbe og å
ære, men egentlig syns jeg at det er protestantene som i vår
tid har størst problemer; for hvordan oppfyller det bibelverset
som sier at alle slekter skal prise meg salig, (Lukas 1,48)
når de i praksis nesten ikke priser, ærer eller tenker på
henne?
Så tilbake til dagen som vi feirer; hva var det
som skjedde med Maria ved hennes død og opptagelse til himmelen?
Vi vet faktisk ikke sikkert når eller hvordan hun
døde det er to tradisjoner: Jerusalem og Efesus (i dagens
Tyrkia), og én legende sier det slik:
Da tiden for Jomfru Marias død var kommet, samlet apostlene
seg rundt hennes seng. Et himmelsk lys fylte rommet, apostlene falt
på kne og himmelen åpnet seg. Der så de menneskesønnen
stå på en lyssky, og mens Marias ansikt strålte
av morskjærlighet sprang hennes sjel inn i sønnens armer.
Neste dag hyllet man hennes legeme i en kostbar linduk, og apostlene
bar henne på sine skuldre til Getsemanehagen og senket henne
i graven. I tre dager våket og ba de sammen med de troende ved
graven. Da viste Herren seg med en hærskare engler og hilste
dem. Marias sjel forente seg med legemet, hun sto opp av graven og
fór opp til himmelen ledsaget av engleskaren. I tilbedelse
for Den hellige Treenighet mottok Maria en strålende stjernekrone
og ble kronet til himmeldronning.
Hva kan så denne dagen lære oss?
Her vil jeg nevne tre enkle og praktiske ting:
1
Maria skal æres og takkes spesielt for sin innsats i frelsesverket
(som vi hørte i evangeliet) siden hun var spesielt kalt
av Gud til å bli frelserens mor. Hun ble utvalgt av Gud til denne
oppgaven, hun svarte lydig ja da hun ble spurt av engelen Gabriel om
å ta på seg denne umulige oppgaven, og hun gjennomførte
den slik en mor skal føde og oppdra sine barn.
Maria er her et eksempel som vi kan prøve å
etterfølge; hva slags oppgaver er det som blir lagt foran oss,
hvilke mennesker er det som avhenger av oss og stoler på oss.
Her må den enkelte svare for seg, og her må hver og en av
oss se om vi klarer å utføre våre oppgaver på
en god måte, slik at vi er til hjelp for Gud og andre mennesker.
2
Denne dagen handler også om menneskets evige liv, siden vi alle
skal oppstå legemlig fra de døde på den ytterste
dag (dette hørte vi om i 2. lesning). Det er etter kristen
tro ikke slik at livet er slutt når dette jordelivet er
over. Tvert imot vil vi da gå inn til det evige liv. Dette gir
oss på en måte et større alvor over vårt liv;
det vi gjør her på jorden får også konsekvenser
for evigheten. Samtidig kan det gi oss et stor glede og forventning
eller det kan fylle oss med frykt.
Jeg er sikker på at vi alle her i kirken kan tenke
på noen av våre kjære avdøde, eller vi tenker
på vår egen død som nærmer seg. Vi katolikker
ber for de avdøde, på årsminnedagene f.eks., og legger
dem på denne måten frem for Gud. Det er ikke mer enn et
par uker siden sist jeg besøkte min fars grav, og der har min
mor latt gravere inn på støtten et fint motto: Trygg
i Guds hånd.
Slik er det også for oss; vi er trygge i Guds hånd
både i liv og i død. Og denne festen for Marias opptagelse
i himmelen når vi ser hvordan Herren tok seg av Maria
gir oss et nytt bevis på hvor trygge vi alle er i Guds hånd.
3
Det siste punktet jeg vil nevne er at Maria sitter ved Jesu side i himmelen
(slik vi hørte i 1. lesning) og legger våre behov frem
for Jesus når vi ber henne om hjelp og forbønn. Vi katolikker
ber derfor ofte om hennes hjelp og forbønn, for vi vet at hun
har sin sønns, Kristi, øre og dermed kan legge frem for
Ham, vår Herre og Frelser, alle våre ønsker og behov.
La oss fortsette med å tilbe og tjene Kristus, vår
Herre, og la oss å fortsette å ære Maria for hennes
viktige innsats i frelsesverket, og la oss fortsette å be om hennes
forbønn og hjelp.
I Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds
navn.
|