Nettstedet www.chiesa, som jeg ofte leser, trykket 1/9 alle økumeniske taler og kommentarer pave Benedikt fremføre under sitt opphold i Tyskland i august. ARTIKKELEN KAN LESES HER
Avisen Dagen har også lest samme artikkel og skriver om den på lederplass mandag 5/9. De legger vekt på at pave Benedikt «finner det bedre å fokusere på Guds ord enn på institusjonsbasert økumenisk dialog».
Denne talen var jo lovande på ein del punkt.
Trur du at Benedict XVI vil før oss nærmare, ja kanskje heilt fram, til målet med eit synleg felleskap rundt natverdbordet mellom katolikkar og lutheranar?
Har forresten de nettverdfelleskap med nokre av dei ortodokse kyrkjene?
Siden p. Moi ikke har svart deg, drister jeg meg til å svare.
Benedikt og felles nattverdsbord – nei, det er vel temmelig usannsynlig – isåfall må enten katolikkene eller protestantene endre synet på nattverd og embete radikalt. Det skal nok mer enn en økumeniske innstilt pave til for å endre dette. Men en kan (og bør) alltids håpe og be for dette.
DKK har nattverdsfellesskap med de ortodokse og orientalske kirkene som anerkjenner paven som sitt overhode, mao. de såkalte unerte kirkene (eller «gresk-katolske», «øst-kirker», katolske kirker av østlig ritus osv.).
Hva angår de ortodokse kirkene som ikke er i full kommunion med Roma (som f. eks. Den russisk-ortodokse kirken), anerkjenner DKK disse kirkenes sakramenter som gyldige, men om jeg ikke husker helt feil, ser de ortodokse kirkene litt annerledes på gyldigheten av sakramentene i DKK, slik at man i realiteten ikke har noe felles nattverdsbord.
Jeg burde nok ha svart tidligere på disse spørsmålene.
Nattverdfellesskap med protestantiske kirker ser vel nokså usannsynlig ut, spesielt med siste års utvikling i de anglikanske og lutherske kirkene.
De gresk-katolske kirkene (forenet med Roma, men med ortodoks liturgi) har selvsagt fullt kirkelig fellesskap med den (vestlige/latinske) katolske kirke. Alle deres tradisjoner aksepteres fullt ut.
Vanlige ortodokse kristne har også tilgang til den katolske kirkes sakramenter, hvis de bor slik at de ikke kan betjenes av egne prester. Dette fungerer også i praksis her i Norge. Katolikker har også lov til å motta sakramenter i den ortodokse kirke hvis de ikke kan betjenes av egne prester, men ofte vil vel ikke den ortodokse kirke tillate dette.