I forb. med Troskongregasjonens siste erklæring om hva en kirke er, leste jeg nylig dette om hva som kan skje med økumenikken i tida framover (Skrevet av en tidligere anglikansk, nå katolsk prest):
Does the statement signal the end of ecumenism as we knew it? I think the old fashioned 60s-70s ecumenism has been a dead duck for a long time, and it’s not Rome’s fault. What has happened, for instance, to the World Council of Churches? Is there anything left of it other than a gaggle of ageing left wing Protestants? The Catholics never joined. The different conservative Protestant sects never had time for it either.
When it comes to ecumenical dialogue with the mainstream Protestant churches isn’t it time now for some tough talking? Everyone needs to take a serious look at the formal situation in the mainstream Protestant churches. …
Økumenisk tilbakeslag? Er ikke sikker på om det er noe tilbakeslag i det hele tatt, jeg. Er enig med den siterte prest i at det er på tide med litt «hard talk». Falsk økumenikk tjener ingen, minst av alt tjener den kjetterne som da tror at de er salige i sin falske tro. Hvem er det egentlig man har samtale med? De lutherske liberalere, hos hvem det knapt finnes en kjerne av noe som kan kalles religion lenger? Eller er det de utallige sekter som ofte ikke engang anerkjenner de mest grunnleggende dogmer?
Stort mer deprimerende kan de ikke bli! Slutt på økumenikken. Den katolske kirke, og ikke en gang så alfor mange der heller, er de siste dager hellige! Kjempekløft mellom Den katolsk kirke og alle andre enn de ortodokse, og fravær av kommunikasjon med «hjorden» som skal gjetes. En virkelighetsbeskrivelse til å gråte av!
Smak litt på ordene dine, Trond: «Kjettere, falsk tro.» Det mangler litt om inkvisisjon, ekskommunikasjoner, urene skismatikere m.m. Så er vi tilbake en annen tidsalder.
Ökumenisme er en höyst labil virksomhet. Vi skal ha samarbeid med kristne samfunn hvor Kirkebegrepet er meget vankelmodig, om man i det hele har et slikt begrep. Tidligere samarbeidet den katolske Kirke i Norge mest med liberale Lutheranere, som närmest fornektet enhver religion. Jeg spurte dengang flere liberale katolske prester i Norge om hvordan samarbeidet var med pinsevenene og andre sekter, og vi fikk til svar at dette var UINTERESSANT.
Omkring den siste katolske bispevielsen i Norge svarte biskop Eidsvig; idag har den katolske Kirke mest til felles med de lavkirkelige miljöene i Norge. Dette viser hvilken skjör vitenskap dette er. Ökumenismen skifter retning med vär og vind. Börre Knudsen er marginalisert til et fjols (for meg ser det slik ut iallefall).
Vi står nu heldigvis tilbake med et klarere katolsk Kirkebegrep. Dette blev delvis forkludret under det annet Vatekankoncil, efter min mening.
Jeg er enig i at teoretisk økomenikk er en skjør virksomhet. Den praktisk økumenikk (hvis det er lov til å snakke om det), har imidlertid gjort store fremskritt, ikke minst her i landet. Tenk f. eks. på hvor utbredt det er å få låne kirker til messer fra Den norske kirke. Hvis synspunktene til fr. Dwight virkelig er utbredte hos våre prester i den katolske kirke, er det jo nærmest et narrespill som bedrives. Man burde jo holde seg langt unna disse «vranglærerne» som har «mistet kjernen» i kritendommen?! Det er mulig det nå er gammeldags/kjettersk å snakke om Kirken i utvidet forstand som «Guds folk på vandring» – og da inkludere både venner (protestanter) og brødre (ortodokse). Mener at jeg lærte det engang i fortiden.
Jeg har ledd meg ihjel av alle rapportene fra diverse møter med sektene, der det står om «de store økumeniske fremskritt» som har blitt gjort. Patetisk pjatt, etter min mening. Hva er så ustyrtelig problematisk med å tale klare ord og ha prinsipper? Det motsatte er etter min mening et resultat av femininisering av kirken og samfunnet generelt.
Christian,
Hva skal man ellers si? Alle andre religioner enn den katolske er falske. Punktum.
De som fornekter den, er kjettere. Har de en gang vært katolske, er de apostater. Punktum. Bare konsultér dokumentene fra 1. Vatikankonsil og Tridentinerkonsilet, så kommer anatemaene på løpende bånd. Jeg har selv vært en kjetter og sågar en liberal, ikke-praktiserende en også.
Dessverre har vi idag ikke mot nok til å kalle en spade for en spade. Det kunne man ikke si om salig pave Pius V.
Jeg tror på Jesus og de tror på Jesus. Jeg er kristen og de er kristne. En dag når jeg får sjanse så spør jeg Gud hva han mener om andre kristne, men nå vil jeg bestemme meg for å elske dem
Å lede sin bror til fall gjennom å unnlate å si ham sannheten, er ikke nestekjærlighet.
Fordi du elsker de andre, så må du bringe dem sannheten.