Jeg har tidligere lest mange kommenterer av John Allen (og nevnt ham ofte her på bloggen). I noen måneder nå har har skrevet færre daglige kommentarer – men hatt sin faste fredagskommentar, som jeg får pr epost – så derfor har jeg ikke så ofte besøkt hans nettsider.
Nå ser han ut til å skrive flere daglige kommentarer igjen, og en leser nevnte for meg noe han skrev sist uke; om pave Benedikts møte med troskongregasjonen. De møttes sist uke for å snakke mest om bioetiske spørsmål, men i sin innledning sa pave tydelige ting om Den katolske kirke as the “one true church” and the necessity of seeking converts to the faith …
In late June, the congregation issued a document on the famous phrase from the Second Vatican Council (1962-65) that the one church of Christ “subsists in” the Catholic church. In essence, the congregation asserted that the phrase means the Catholic church alone possesses the fullness of what it means to be a church.
During the council, some analysts interpreted the phrase “subsists in” as a departure from the traditional claim that the Catholic church is the lone “true” church. When the doctrinal congregation issued its clarification, some leaders of other Christian denominations warned of negative ecumenical fallout.
It’s a critique which Benedict obviously does not accept, insisting that the clarification is actually “necessary for the correct development of ecumenical dialogue.” “Far from impeding authentic ecumenical dialogue,” Benedict said, “it will be a stimulus, so that the debate on doctrinal questions is always marked by realism and full awareness of the aspects that still separate the Christian confessions.”
“To cultivate a theological vision that regards the unity and identity of the church as attributes ‘hidden in Christ’, so that historically the church would exist only in multiple ecclesial confessions, reconcilable only in an eschatological perspective, would generate a slowdown and ultimately paralysis in ecumenism itself,” the pope said.
Benedict also defended a recent doctrinal note on evangelization, asserting that the quest for explicit conversion to Christ remains an essential duty of the faith.
“The recognition of elements of truth and goodness in the religions of the world,” he said, “and of the seriousness of their religious efforts, dialogue with them and a spirit of collaboration for the defense and promotion of the dignity of the person and universal moral values, cannot be understood as a limitation on the missionary duty of the church, which compels it to incessantly announce Christ as the way, the truth and the life,” he said.
Les hele Allens kommentar her.
Amen!
Da jeg studerte teologi på Gregoriana, lærte vi at den som lanserte begrepet «subsistit in», var selveste msgr. Tromp, en av konsilets mest konservative periti, bl.a. var han en avgjort motstander av bevegelsen bort fra nythomistisk, «proposisjonell» åpenbaringsteologi til de mere personalistiske tendenser (Gud åpenbarer seg selv, ikke bare trossetninger) som er veldig fremtredende i f. eks. Dei Verbum. Msgr Tromp var altså også tilhenger av begrepet «subsistit in» for å understreke, ikke svekke, læren om Den katolske kirke som den ene, sanne Kirke. (Bare så det er sagt, så er jeg veldig for Dei Verbum og bevegelsen bort fra den «proposisjonelle» teologiens innsnevrede tankegang).
Godt poeng om “subsistit in”, Ståle. I mange år har noen teologer brukt disse ordene til å svekke forståelse av Den katolske kirke som den sanne kirke. Det ser nå ut til at det nå endelig er blitt klart at så ikke er tilfelle.
Msgr. Tromp var faktisk kardinal Ottavianis mann.