En prest i South Carolina, USA, Fr. Jay Scott Newman, har i flere år feiret høytidelige (bare Novus Ordo) messer i sin menighet, lignende det man ser i flere menigheter i Norge, men kanskje enda bedre gjennomført. Han har nå hver fastesøndag skrevet et stykke om å vende seg «mot Herren» når man feirer messen, og man regner med at han ganske snart vil begynne å feire messen på motsatt side av alteret. (Så vidt jeg vet planlegges ikke dette noen steder i Norge.) Slik skrev han første søndag i faste:
From Christian antiquity, priests and people have celebrated the Holy Eucharist by facing together towards the LORD. This simple and obvious theological precept has been somewhat obscured in the last generation by the novel practice of the priest standing across the altar from the people during the Eucharistic Prayer, a custom almost never before found in the sacred liturgy except for rare instances of architectural necessity, and in the last few years, theologians and pastors have begun to review this novelty in light of the best scholarship and the experience of the past 40 years.
Before he became Pope Benedict XVI, Joseph Ratzinger was one of the most thoughtful and respected critics of the unintended consequences which flow from the priest and people facing each other across the altar during the Eucharistic Prayer. Ratzinger argued that this arrangement, in addition to being a radical novelty in Christian practice, has the effect of creating a circle of congregation and celebrant closed in upon itself rather than allowing the congregation and celebrant to be a pilgrim people together turned towards the LORD.
Les mer av denne artikkelen HER – eller les flere av hans Weekly Bulletins.
Han hopper sikkert over den hersens hilsingen også. I Novus Ordo kan man jo velge den bort, ikke sant?
De har faktisk fredshilsen, Trond, men svært diskret gjennomført. Les min nye post, der jeg trykker en beskrivelse av messen i denne kirken.
En fredshilsen forsiktig/ formelt gjennomført har jeg ikke problemer med, men jeg ble ganske skuffa over beskrivelser av to messer i siste nummer av Broen, der alle barn i kirken ble invitert opp til alteret til Fadervår og fredshilsen. Det opplever jeg alltid som svært upassende og forstyrrende.
men ved TLM feirer man på denne måten?
Mishka
Ved TLM feirer man messen på det gamle alteret (hvsi dette ikke er tatt bort) og vendt mot Gud – bortsett fra i noen få kirker der arkitekturen er litt spesiell, f.eks. Peterskirken.
Men mange (bl.a. pave Benedikt) mener at man bør gå tilbake til å feire den nye katolske messen også vendt mot Gud – og altså gjøre om det som ble innført for 40 år siden.
Her feirer presten messen med ryggen mot oss. Han står bare på den andre siden av alteret enn det han gjør ved en vanlig messe.
Jeg forstår ikke riktig hva du mener, Mishka.
Uttrykket «snu alteret» må ikke tas bokstavlig her. Det dreiser seg om at presten står på en ene sida av alteret (vendt mot folket) eller på den andre sida (vendt fra folk/ mot Gud). På et frittstående alter kan presten nokså lett gjøre begge deler.
Presten snur selvfølgelig ikke alteret. Han går bare rundt- til motsatt side og står med ryggen til oss.Altså vendt fra oss. Men jeg laget mulig et nummer av noe som ikke var et tema i det hele tatt?
Jeg forstår ikke riktig hva du mente, det du skriver om at presten «står med ryggen til oss» er det jeg kaller at han «vender seg mot Gud». Og jeg – og flere andre – mener at presten helst burde stå slik, også når han feirer den nye messen.