Under et tidligere innlegg er det kommet en del spørsmål om SSPX, (Fraternitas) Sacerdotalis Sancti Pii X. Slik har folk spurt og svart:
Spørsmål:
Er det ok for “vanlige katolikker” å gå til kommunion hos FSSP-prester? Og hos SSPX?
Svar:
Hos FSSP er selvsagt helt OK å motta kommunion – det er jo et broderskap stifta etter initiativ av pave Johannes Paul II, og de er en fullt ut integrert del av Den katolske Kirke.
SSPX er noe annet, og der vil jeg ikke anbefale at man mottar kommunion.
Spørsmål:
Hva er SSPX? Og hvorfor bør man ikke motta kommunion der? Er det andre steder man ikke bør motta kommunion?
Svar:
Erkebiskop Lefebvre protesterte under og etter Vatinaknkonsilet på de mange forandringene i Kirken, og på innføringen av den nye messen. Han og hans etterfølgere levde i et ulydighetsforhold til Vatikanet i flere året, og da han 30. juni 1988 mot pavens vilje ordinerte fire biskoper, ble han og de fire nye biskopene automatisk ekskommunisert. Les mer om SSPX her – og father Z. skriver her om forsøkene denne sommeren på å komme til enighet igjen.
Spørsmål:
Vil det si at det anses som “ulovlig” å gå til kommunion hos Lefebvristene?
Svar 1:
Jeg vil bevisst ikke uttale meg for bastant om SSPX, men jeg vil ikke råde noen til å motta kommunion hos dem.
Svar 2:
Nei, det er ikke ulovlig. Riktignok er der en uavklart kanonisk situasjon, men det er ikke ulovlig. Det eneste man trenger å gjøre er å sjekke hva Ecclesia Dei-kommisjonen sier om mottak av kommunionen hos SSPX. Fullstendig lovlig å gjøre, så lenge man ikke gjøre det med et kirkesplittende hensyn …
————-
Så langt kommentarene. Jeg vil gjenta det jeg skrev i kommentarene over, at jeg vil fraråde katolikker å motta kommunion hos SSPX. Jeg kan henvise til Father Z., som skriver grundig om dette temaet her, og hans konklusjon er «that you could attend even an illicit Mass, though I would hope with some restraint, but that you should not receive Communion.»
Og Vatikanets «Ecclesia Dei»-kommisjon skrev i 1995:
The Masses [SSPX priests] celebrate are also valid, but it is considered morally illicit for the faithful to participate in these Masses unless they are physically or morally impeded from participating in a Mass celebrated by a Catholic priest in good standing (cf. Code of Canon Law, canon 844.2). The fact of not being able to assist at the celebration of the so-called «Tridentine» Mass is not considered a sufficient motive for attending such Masses.
Her er Msgr. Camille Perl, Ecclesia Dei-kommisjonens sekretær sitt svar på disse tingene, datert 2002:
Points 1 and 3 in our letter of 27 September 2002 to this correspondent are accurately reported. His first question was «Can I fulfill my Sunday obligation by attending a Pius X Mass» and our response was:
«1. In the strict sense you may fulfill your Sunday obligation by attending a Mass celebrated by a priest of the Society of St. Pius X.»
His second question was «Is it a sin for me to attend a Pius X Mass» and we responded stating:
«2. We have already told you that we cannot recommend your attendance at such a Mass and have explained the reason why. If your primary reason for attending were to manifest your desire to separate yourself from communion with the Roman Pontiff and those in communion with him, it would be a sin. If your intention is simply to participate in a Mass according to the 1962 Missal for the sake of devotion, this would not be a sin.»
His third question was: «Is it a sin for me to contribute to the Sunday collection a Pius X Mass» to which we responded:
«3. It would seem that a modest contribution to the collection at Mass could be justified.»
Nå skal dette ikke tas til inntekt for at jeg ikke synes det er problematisk med denne kanoniske irregulariteten, for det er det absolutt. Det er et sorgens kapittel, etter min mening.
Troskrisen i Kirken etter VII har skylden.
På samme måte er det også svært problematisk de fide å gå i messen hos dissenterende prester innen Novus Ordo, når man kjenner til at de faktisk er doktrinært dissenterende. De har da latae sentinae satt seg selv utenfor det kirkelige fellesskap.
Trond
Ecclesia Dei holder fast på at de ikke kan anbefale å være med på SSPX-messer (det samme som jeg sier), men at dette vanligvis ikke kan kalles en synd. For meg virker det ganske tydelig at man ikke bør være med på slike messer.
Der er vi uenige.
«If your intention is simply to participate in a Mass according to the 1962 Missal for the sake of devotion, this would not be a sin.”
«It would seem that a modest contribution to the collection at Mass could be justified.”
Greit nok for meg.
Derimot skjønner jeg også at du vegrer deg mot å anbefale dette og det aksepterer jeg at du gjør. Jeg er bare personlig uenig i det.
I disse forvirrende tider kan det være vanskelig å orientere seg og jeg har svært gode tradisjonelle venner som også resonnerer slik du gjør.
Nå er jo også dette spørsmålet simpelthen meget teoretisk for Norges vedkommende, siden det ikke er noen messer utover hver 3 måned i et privathus på indre Østlandet.
Ecclesia Dei får spørsmålet om det er så alvorlig at det er en synd å delta i SSPX-messer, og dette svarer de nei til.
Men de sier jo helt tydelig: «it is considered morally illicit for the faithful to participate in these Masses» – «The fact of not being able to assist at the celebration of the so-called “Tridentine” Mass is not considered a sufficient motive for attending such Masses» – «We have already told you that we cannot recommend your attendance at such a Mass».
Dette burde være tydelig nok.
Du sitter med 1995-sitater. Jeg sitter med 2002 og 2003, samt brev fra kommisjonen. Som kjent er det de seneste rundskriv som gjelder. Gammel lov fortrenges av ny lov.
Nå syns jeg du er urimelig, Trond. Jeg har flere ganger sitert det ‘Ecclesia Dei’ skrev i 2002 og argumentert ut fra det: «We have already told you that we cannot recommend your attendance at such a Mass and have explained the reason why.» Det virker som du verken leser dette eller det jeg skriver.
Hvis du har sitater fra ‘Ecclesia Dei’ fra 2003 som kaster nytt lys over dette spørsmålet, er det fint om du presenterer dem.
Vid vilken tid blev Fr Z Ecclesia Dei’s eller Romas talesman?
Jag ser hans uttalanden som rent personliga fra en Fr som vill ha en tanke og åsikt om allt..
Det finns mer balanserat material på nettet skulle jag vilja säga..
ADMG
Enligt den Kanoiska lagen
§912
§918
§923
Rom har aldrig førbjudit troende att nærvara vid SSPX mæssor och med andra ord inte då heller sagt att man inte ska emottaga Kommunionen vid dessa. Vilket leder oss till sjælva frågan, VAD ær mæssan før något, vi vet alla att det ær mer æn ett skådespel. Vi førvæntas deltaga i Kristi lekamen om vi nærvarar vid Den Heliga Mæssa, det ær sjælva meningen.
Æven om Ecclesia Dei vill gøra troende osækra på om folk ens borde nærvara eller deltaga i SSPX mæssor ær INTE detta samma sak som att sæga att det ær Førbjudet att deltaga i SSPX mæssor. Skillnaden ær dæremot mycket større æn så, Rom har aldrig påstått något sådant och Canon (som vi sjælva kan undersøka via Vatikanens nettsida) ær vældigt klar i denna fråga.
Hoppas det førklarade lite, i all vælmening, Sebastian.
Jeg kan ikke se at disse tre paragrafene i kirkeretten tar opp vårt spørsmål i det hele tatt:
Can. 912 Any baptized person who is not forbidden by law may and must be admitted to holy communion.
Can. 918 It is most strongly recommended that the faithful receive holy communion in the course of a eucharistic celebration. If, however, for good reason they ask for it apart from the Mass, it is to be administered to them, observing the liturgical rites.
Can. 923 Christ’s faithful may participate in the eucharistic Sacrifice and receive holy communion in any catholic rite, without prejudice to the provisions of can. 844.
Jeg får gjenta til det kjedsommelige det Ecclesia Dei har skrevet – kanskje det ikke er et absolutt og direkte forbud, men det er helt tydelig at katolikker ikke bør delta i SSPX-messer: «The Masses [SSPX priests] celebrate are also valid, but it is considered morally illicit for the faithful to participate in these Masses unless they are physically or morally impeded from participating in a Mass celebrated by a Catholic priest in good standing (cf. Code of Canon Law, canon 844.2)»
For å komplettere dette kan vi ta med kirkerettens § 844, 1 og 2:
Can. 844 ß1 Catholic ministers may lawfully administer the sacraments only to catholic members of Christ’s faithful, who equally may lawfully receive them only from catholic ministers, except as provided in ß2, 3 and 4 of this canon and in can. 861 ß2.
ß2 Whenever necessity requires or a genuine spiritual advantage commends it, and provided the danger of error or indifferentism is avoided, Christ’s faithful for whom it is physically or morally impossible to approach a catholic minister, may lawfully receive the sacraments of penance, the Eucharist and anointing of the sick from non-Catholic ministers in whose Churches these sacraments are valid.
It seems to me that the initial question was : Can one receive communion at SSPX Masses? (Kan man motta kommunion i SSPX-Messer?)
The conclusion given above, attributed to Fr. Z, is that “that you could attend even an illicit Mass, though I would hope with some restraint, but that you should not receive Communion.” I would put forward the following question: Is this conclusion founded upon the laws of the Church?
Fr. Moi writes: …kanskje det ikke er et absolutt og direkte forbud… and I believe that one can accurately state that the Holy See has not expressly forbidden attendance at SSPX Masses. The Ecclesia Dei commission responds to a private dubium: “The Masses [SSPX priests] celebrate are also valid, but it is considered morally illicit for the faithful to participate in these Masses unless they are physically or morally impeded from participating in a Mass celebrated by a Catholic priest in good standing (cf. Code of Canon Law, canon 844.2)”
In my opinion, it is not clear how the words ‘morally illicit’ should be defined. The commission could have opted to state that the Masses are illicit, but they chose to qualify the term in their answer. It would seem clear, from the various responses, that the same Commission does envisage circumstances in which the faithful may attend the SSPX Masses; in which case, the laws of the Church also allow the same faithful to receive communion (cf. canons 912, 918,and 923; also can. 844), without prejudice to the warnings that the same Commission has given in their replies.
The Ecclesia Dei commission may not recommend attendance at SSPX Masses, but I think that the laws of the Church must be applied in favour of Christ’s faithful. In my opinion, Fr. Z’s conclusion applies a restriction that unjustly limits the scope to the aforementioned canons. Restrictions to the exercise of legitimate rights on the part of Christ’s faithful are usually interpreted in the strictest sense — ‘…otiosa restrigenda’. If it is truly the intention of the Ecclesia Dei commission to forbid attendance at SSPX Masses, then this interdiction must be made known to the faithful, expressly and in a promulgated form.
It is my belief that the conclusion given by Fr. Zuhlsdorf is flawed on the grounds that it adds an arbitrary restriction to the existing laws of the Church — a restriction which, in itself, does not appear to be founded in law. Nor is the conclusion offered by Fr. Zuhlsdorf to be found in the various replies given by the Pontifical Commission ‘Ecclesia Dei’, which address various questions regarding Mass attendance. In my opinion, the value of Fr. Zuhlsdorf’s conclusion cannot extend beyond the scope of duty that every Catholic priest should have to inform the consciences of the faithful. Such a conclusion cannot be rightly viewed as an authoritative and legally binding statement but rather it is the laws of the Church which are binding upon Christ’s faithful and which define the rights and obligations of these same faithful.
I agree with F. Durham that Fr. Zuhlsdorf’s view that one can possibly attend an SSPX-mass but not receive communion, seems a bit arbitrary.
My understanding is that since the Holy See considers it «morally illicit for the faithful to participate in these Masses unless they are physically or morally impeded from participating in a Mass celebrated by a Catholic priest in good standing», one should not do so unless there is such a very serious need.
I fail to see that there is such a qualified need anywhere in Scandinavia.
———————–
Jeg vil foreslå at denne samtalen heller fortsetter under et nytt emne på KATOLSK FORUM – http://aomoi.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=22 – Det er lettere å diskutere fritt der enn på en moderert blog.