Jeg fikk dette bildet fra en leser i forgårs og syns faktisk det er svært morsomt, spesielt hvis man forstår hva alle de ulike komponentene henviser til: 50% mindre Bugnini, organisk utvikla, 100% første kanonbønn, 50 % latin etc.
Bildet er faktisk noen måneder gammelt – og er henta fra www.creativeminorityreport.com – men jeg hadde ikke sett det før. Men personen som sendte meg det er en svært uttalt tilhenger av TLM, så det er faktisk litt underlig at han her tar fram et av pave Benedikts viktigste punkt; at arbeidet med liturgien (først og fremst) skal forbedre feiringa av den nye messen.
Haha, denne er morsom. Dette vil jo være den måten Pave Benedict XVI selv feirer messen på, og dessverre er det vel få plasser man har 50% latin. Det er vel nok naturlig at Paven gjør mest med den nye messen ettersom den er såpass fjernt fra hva konsilet spurte etter, og at det er her det er mest potensiale for forbedringer. Ville det f.eks vært mulig å si at bare kanon en skal brukes og så ta vekk alle de andre? Paven er vel gjerne redd for at hvis han gjør ting for raskt blir det sterk motstand hos enkelte.
Denne var super , pastor.
Jeg fornemmer en stadig økende fiendtlighet mot «NO». De siste 30 årene har tilhengere av TLM blitt møtt med mistenksomhet, latterliggjøring og næremst opplevd et forbud mot å feire den «gamle» messen. Så får vi jo se om ikke det samme kommer til å skje, når det liturgiske tidevann formelig snur. Som en som ikke føler meg hjemme i TLM i det hele tatt og som er svært glad i NO, så føles det som om det fins krefter som vil ha meg ut av Kirken eller iallfall frata meg det kjæreste jeg har. I en slik situasjon forstår jeg bedre hvordan TLM-tilhengere må ha følt det i kjølvannet av Vaticanum II.
Men jeg håper Kirken ikke splittes.
Maria
Denne «nyheten» handler faktisk bare om den nye messen; om hvordan pave Benedikt og andre gode krefter prøver å la denne bli feiret så verdig som mulig.
Ellers på denne bloggen skal jeg innrømme at det skrives en del positivt om den gamle messen. Men i hele den store katolske Kirke er det (fortsatt) bare en svært liten del mennesker som er interesserte i eller snakker om den gamle messen. De aller fleste steder i verden (og i Norge) feires den nye messen uten at katolikkene engang tenker på at det fins et alternativ – og de hører aldri noe om TLM.
Hehe… Synes det er en morsom vri..;)
Maria,
Det er jo bare et morsomt skjemt og overhodet ikke noe fiendtlig over det. Om man ikke har noe godt forhold til NO, så hindrer jo ikke dét at man kan se humor oppi det hele. Og som pastor påpeker, så kommer det fra kretser som er «reform of the reform.» Det var forøvrig meg som sendte det til pastor Moi.
Helt konge! (eller helt Benedikt …)
Det er riktig det at den har vært rundt på de engelskspråklige bloggene en stund. Det verserer også en hysterisk morsom «Motu Proprio for Dummies» som kom umiddelbart etter at noen av biskopene trenerte eller misforsto nevnte Motu. Den ligger i arkivene bl.a til The Curt Jester et sted.
Men poenget mitt er egentlig å henlede oppmerksomhet mot katolsk humor som sådan. Jeg tenkte mye på det under ståket, for ikke å snakke om terrorhandlingene,i kjølvannet av Muhammed-karikaturene (det ligger foresten en flott en med paven og en islamist hos Father Z fra i vår en gang om jeg ikke husker feil). Den gangen (Muhammedstriden) kom mange hoderystene og gravalvorlige mennesker på banen, også fra norsk katolsk side, og snakket om prinsipiell motstand mot spøk med religiøse temaer. Men den katolske kirken har alltid hatt kultur for mengder av humor i mange former og retninger om alle mulige katolske anliggender, alt fra korsfestelsen til f.eks. den selvironiske over om Novus Ordo – humor er en viktig del av vår katolske kultur. Det er ikke alltid like godt kjent i konvertitt-kretser, men burde vært det. En innføring i den katolske kirkens lange humortradisjon, og helgnenes tenkning omkring humor, burde vært inkorporert i undervisningsopplegget.