1. januar kunngjorde pave Benedikt at han ville invitere ledere fra mange religioner til et nytt møte i Assisi i oktober i år, 25 år etter at et lignende møte først ble arrangert der, av pave Johannes Paul II. Noen likte dette første møtet godt, og andre mislikte det kraftig; fordi de mente det var altfor åpent for synkretisme. På www.chiesa kan vi lese om dette:
… Professor Roberto de Mattei … has joined other Catholic figures in signing an appeal to the pope that the new meeting in Assisi «not reignite the syncretistic confusion» of the first, the one convened on October 27, 1986, by John Paul II in the city of Saint Francis.
In effect, in 1986, then cardinal Joseph Ratzinger did not go to that first meeting, of which he was critical. He did, however, take part in a repeat of it held also in Assisi on January 24, 2002, agreeing «in extremis» after being assured that the mistakes of the previous meeting would not be made again.
The main mistake fostered by the meeting in Assisi in 1986 was that of equating the religions as sources of salvation for humanity. Against this error, the congregation for the doctrine of the faith issued in 2000 the declaration «Dominus Iesus,» reaffirming that every man has no other savior than Jesus.
But also as pope, Ratzinger has again warned against the confusion. In a message to the bishop of Assisi dated September 2, 2006, he wrote:
«In order not to misunderstand the meaning of what John Paul II wanted to accomplish in 1986, and what, in his own words, is described as the ‘spirit of Assisi’, it is important not to forget the attention that was paid at that time to prevent the interreligious prayer meeting from being subjected to syncretistic interpretations founded upon a relativistic conception. […] For this reason, even when we gather together to pray for peace, this prayer must be carried out according to the distinct approach that is proper to each of the various religions. This was the decision in 1986, and this decision cannot but remain valid today as well. The coming together of those who are different must not give the impression of a concession to that relativism that denies the very meaning of truth and the possibility of attaining it.” …
Pave Benedikt tok opp dette temaet på nytt igjen i Assisi i 2007 – les mer om dette hos www.chiesa.
Dette er etter min mening den dårligste idéen B16 har hatt siden han ble pave.
All verdens teologiske distinksjoner og klargjøringer vil ikke endre på det faktum at effekten vil bli at katolikker flest (og andre typer kristne samt hedningene) ser at troen relativiseres og at «alle ber til samme Gud» og følgelig at det ikke spiller noen rolle hvilken religion man tilhører.
Jeg håper han kansellerer det. Når man ser hvordan Asissi 1 og 2 ble mottatt, samt hvordan Pavens kommentarer om kondomer ble presentert, etc, etc, så ser man hvor lite klargjrøinger og spissfindige distinksjoner hjelper på den allmenne oppfatningen. Det man står igjen med, tross alle «disclaimere» i etterkant, er at vanlige folk tror at Kirken anerkjenner kondomer nå.
Under er et brev fra toneangivende italienske katolske intellektuelle til Paven:
http://www.dici.org/en/documents/italian-catholic-intellectuals-beg-benedict-xvi-to-“flee-the-spirit-of-assisi”/
On January 11, Catholic Italian journalists and academics caused to appear in Il Foglio a supplication to the Pope, begging him not to go to Assisi next October. Here are some of the most significant extracts.
Most Holy Father,
(…)We take the liberty of writing you after having learned, precisely during the massacre of the Coptic Christians (Ed. in Egypt, December 31, 2010), your intention of convening in Assisi, in October, a large inter-religious assembly, 25 years after “Assisi 1986”.
We all remember this event that took place so long ago. An event like few others in the media, that, independently of the intentions and declarations of he (those) who convened it, had an undeniable repercussion, relaunching in the Catholic world indifference and religious relativism. … [Les resten på lenken over. RED.]
Jeg har visst mye større tillit til pave Benedikt enn du har, Trond. Og du vet jo heller ikke hvordan møtet i år vil bli arrangert eller presentert, så kritikken er vel litt «premature».
Interessant, det Trond kommer inn på her. Assisi sitt «forbrødringsmøte» har så definitivt vært kontroversielt, Pastor. Og «ånden» vedrørende det fremtidige møtet er nettopp initiert på bakgrunn av; som en hyllest til – og en fortsettelse av den forrige Pavens vilje til den interreligiøse dialog.
Det er også signifikant, at før Pave Benedikt ble valgt til Pave, så hadde han selv blandede følelser over for dette arrangementet. Daværende Kardinal Joseph Ratzinger deltok ikke i Assisi-arrangementet i 1986, men deltok i 2002 etter en sterk anmodning fra Pave Johannes Paul II.
Kritikken vedrørende de to foregående samlingene gikk blant annet ut på, at arrangementet kunne gi det inntrykk av, at alle deltakerne, som hinduer, muslimer, animister, «ateister» etc. ba til den samme Gud. Og det er her det katolske aspekt, som den eneste sanne Kirke ved tro og frelse, kommer på «en kollisjonskurs» med hensyn til møtets relativistiske karakter.
Så, vel er ikke det nye møtets linjer klare ennu, men det «premature» (for tidlig fødsel) begrep som argument er vel heller tvilsomt. For intensjonen og beveggrunnen for den fremtidige sammenkomsten kan tyde på en gjentagelse av tidligere møters økumenisk-orienterte «teologiske» mønster.
Vedrørende Pavens oppfordring til en interreligiøs sammenkomst i Assisi, kan man også her lese mere, om kritikken som mange målbærer;
http://www.catholicnewsagency.com/news/popes-call-for-interfaith-day-of-prayer-provokes-debate/
Tor
Hei pastor,
Jeg har ikke tillit til Vatikanets PR. De taper jo før de begynner. Du, jeg og de informerte leserne av bloggen skjønner distinksjoner og presiseringer, men det gjør ikke det store flertall av mennesker i denne verden, i alle fall ikke etter at mediene har fått spinne litt på tingene. Bare se effekten på Filippinene av pavens ord om kondomer, der de står midt oppi en hard kamp mot fostermord og prevensjon. Det var jo en dödare av dimensjoner.
Er fullstendig klar over at vi ikke enda vet hvordan det blir, men med den erfaringsbakgrunnen vi har (Asissi 1 og 2) så er det etter min mening ikke prematurt å kritisere avgjørelsen. Til og med daværende kardinal Ratzinger kritiserte jo Asissi noe voldsomt. Nå var det en viss «progresjon», siden Asissi 2 var bedre enn 1 og sånt, men med mindre B16 f.eks overrasker stort og offentlig ber for at Kristi tro og fred må gjennomtrenge alle deltageres hjerter og oppfordrer dem til omvendelse, er jeg redd dette ikke har noen god effekt.
Disse interreligiøse samlingene gjør ikke annet enn å underminere troen på EN sannhet hos katolikker og ikke minst latterliggjør de misjonske forsøk og katolske krav på å være den sanne Kirke.
Allerede kommer reaksjoner som dette fra folk som ikke får offisiell doktrine til å gå opp med praksis og som ikke får seg til å tro på den katolske tros sannhet siden det eksempel som så ofte gis tyder på noe annet:
«Catholics, who claim to be the one true faith of the one real God, are nothing but incredibly stupid liberals led by a stupidly naive flower child who claims to be infallible and to speak for God.»
– Det som står over er fryktelig lesning og var å finne på nettet igår.
Det er all grunn til å advare mot enda en Asissi-samling.
Katolsk Observatör i Sverige har en ryddig gjennomgang av Asissi I og II. Den nåvärende pave var som kjent motstander av den form det förste mötet i 1986 fikk. Det var også veldig vanskelig å forsvare det förste mötet overfor mine protestantiske venner, som oppfattet mötet som relativismeteologi. Dette blir sikket presisert mye tydligere i år. Artikkelen i fra Katolsk Obervatör gir også en god innföring i hvordan V II skal forstås som kontinuitet av tradisjonen.
http://www.katobs.se/art_sandro_schneider.html