Jeg leste nettopp et innlegg på nettstedet ‘Katolsk Tradition’, som ble postet søndag – etter at den tradisjonelle messen ikke ble feiret slik man hadde regnet med:
I dag var ca. 50 katolikker mødt op i Jesu Hjerte kirke for at høre messe efter den traditionelle ritus. Da præsten af ukendte årsager udeblev, fejrede en af de stedlige præster så i stedet en messe efter ny ritus (for den del af menigheden, som ikke gik hjem). Det skal bemærkes, at der ved Jesu Hjerte kirke er mindst tre præster, som er uddannede til at fejre den traditionelle messe, herunder den præst, som valgte at fejre messen efter ny ritus.
Det må samtidig være tilladt at minde om Pave Benedikts ord i Motu Propriet fra 2007 (art 5):
“I sogne hvor der er en stabil gruppe af troende som er knyttet til den ældre liturgiske tradition, skal sognepræsten villigt imødekomme deres ønske om at fejre Messen efter ritus i den Romerske Messebog offentliggjort i 1962, og sikre at disse troendes velfærd harmonerer med sognets sædvanlige pastorale omsorg, under biskoppens ledelse og i overensstemmelse med Canon 392, idet han undgår splittelse og fremmer hele Kirkens enhed.”
Det er med sorg vi må konstatere, at dette fortsat er fremtid i København.
Heller ikke i vårt land har den tradisjonelle messen så veldig gode kår, men det er nå offentlig messe annen hver søndag i Oslo, bl.a. førstkommende søndag. SE HER.
«Da præsten af ukendte årsager udeblev, fejrede en af de stedlige præster så i stedet en messe efter ny ritus (for den del af menigheden, som ikke gik hjem).»
At noen av menigheten gikk hjem, synes meg mest sørgelig. Kom noen for å høre latinen eller for å feire messen ?
Selv er jeg glad i latinen, men det er messen som betyr noe, ikke om den feires som TLM eller etter Ny Ordo.
Dette ble også kommentert i den danske artikkelen – og bloggskriveren ble værende. Man må nok ta hensyn til frustrasjonen noen opplever, når de etter iherdig strev ikke klarer å få istand ukentlige TLMer i København, og når prester som stepper inn og hjelper når den oppsatte presten uteblir, ikke vil feire den gamle messen – selv om de kan det. (Jeg er litt overrasket over at den andre pestene i menigheten faktisk kan feire den tradisjonelle messen. Og hvis det er flere prester i København som kan dette, hvorfor klarer man å feire ca 20 nye messer i København hver søndag, men ikke regelmessig én tradsjonelle messe.)
Der er – så vidt jeg har forstået – desværre katolikker, som ikke bare foretrækker den ekstraordinære messeform, men som yderligere ikke anser messe efter den ordinære form for gyldig. Det kan forklare, at nogle af deltagerne forlod kirken.
Erling Tiedemann
Men det er vel slike katolikker som er blitt «sedevakantister», dvs. som ikke regner vår nåværende pave som gyldig pave etc. Katolikker som går i en tradisjonell latinsk messe godkjent av bispedømmen er vel ikke av denne typen?
(Jeg hadde faktisk tenkt å ta bort denne parentesen i den opprinnelige artikkelen i mitt innlegg, for at ikke debatten skulle fokusere på noe som er litt på siden av temaet.)
Hr. Tiedemann, grunden til at nogle forlod kirken var at der efter 20 min. endnu ikke var dukket en præst op og de regnede med at messen måtte aflyses. Det var først derefter der blev lavet en aftale med en anden præst om at fejre messe.
Der er ingen af dem jeg kender der kommer til den traditionelle messe i København som ikke anser den ordinære form for gyldig.
Det handler ikke nødvendigvis om å anse NO som gyldig eller ugyldig, men heller om man kan være med på teologien som ligger bakom den. At noen ikke vil delta i den nye messen betyr ikke at man ikke anerkjenner gyldigheten av den. Tar man lex orandi-lex credendi på alvor, så får enkelte ofte store problemer med å delta i NO-messer.
[Det er vel ikke mange som har særlige problemer med en NO messe som feires korrekt; ved misbruk derimot … Situasjonen ved den aktuelle messen i København er vel også blitt ganske godt avklart gjennom tidligere kommentarer – bl.a. på denne bloggen. RED]