En ateist i USA, Robert Wilson, ga $22.5 millioner til katolske skoler i New York, fordi: “without the Roman Catholic Church, there would be no western civilisation.» Samtidig opplevde man nylig på et debattprogram på BBC World at over 87 % «of the audience rejected the notion that the Catholic Church is a force for good in the world».
En artikkel i the Catholic Herald ser på hva Kirken har betydd for verden. De nevner følgende punkter:
1. Light and the cosmos
The Opus Maius (1267) of the Franciscan Roger Bacon (d 1292), written at the request of Pope Clement IV, largely initiated the tradition of optics in the Latin world. The first spectacles were invented in Italy around 1300, an application of lenses that developed later into telescopes and microscopes.
While many people think of Galileo (d 1642) being persecuted, they tend to forget the peculiar circumstances of these events, or the fact that he died in his bed and his daughter became a nun. The Gregorian Calendar (1582), now used worldwide, is a fruit of work by Catholic astronomers, as is the development of astrophysics by the spectroscopy of Fr Angelo Secchi (d 1878). Most remarkably, the most important theory of modern cosmology, the Big Bang, was invented by a Catholic priest, Fr Georges Lemaître (d 1966), a historical fact that is almost never mentioned by the BBC or in popular science books.
2. Earth and nature
Catholic civilisation has made a remarkable contribution to the scientific investigation and mapping of the earth, producing great explorers such as Marco Polo (d 1324), ….
3. Philosophy and theology
Catholicism regards philosophy as intrinsically good and was largely responsible for founding theology, the application of reason to what has been revealed supernaturally. Great Catholic philosophers include St Augustine (d 430), St Thomas Aquinas (d 1274), St Anselm (d 1109), Blessed Duns Scotus (d 1308), Suárez (d 1617) and Blaise Pascal (d 1662). Recent figures include St Edith Stein (d 1942, pictured), Elizabeth Anscombe (d 2001) and Alasdair MacIntyre. ….
4. Education and the university system
Perhaps the greatest single contribution to education to emerge from Catholic civilisation was the development of the university system. Early Catholic universities include Bologna (1088); Paris (c 1150); Oxford (1167, pictured); Salerno (1173); Vicenza (1204); Cambridge (1209); Salamanca (1218-1219); Padua (1222); Naples (1224) and Vercelli (1228). By the middle of the 15th-century (more than 70 years before the Reformation), there were over 50 universities in Europe. …
5. Art and architecture
Faith in the Incarnation, the Word made Flesh and the Sacrifice of the Mass have been the founding principles of extraordinary Catholic contributions to art and architecture. ….
6. Law and jurisprudence …
7. Language …
8. Music …
9. The status of women …
Flere navn: Johann Gregor Mendel, augustinermunk, la grunnen under moderne geneteknik. Oppdaget arveligheten hos planter.
Biskop Niels Stensen, var grunnleggende for vitenskapen. Oppdaget hjertets muskulære bygning, var en dansk anatom og geolog. Kom frem med mye nytt.
Louis Pasteur. En fransk kjemiker og biolog, verdensberømt for sin banebrytende innsats ved gjæringskjemiens og bakteriologiens områder. Oppdaget metode ved å kjempe mot bakteriaer i mat og vin. Også legemiddel mot hundegalskap. O.fl. Han bad flittigt Rosenkransen. Det gjortde også komponisten Joseph Haydn, spesielt når han gikk tom for idèer. Han kom frem med musikkform som har vært brukt i klassisk musikk helt til våre dager. En banebryter.
Columbus oppdaget Amerika, eller gjenfandt den, etter at islendingen Leifur Heppni fandt den men misted den igjen, fordi han var analfabet og førte ikke sjøbøker, men det gjorde Columbus. Kristendommen bidrar nettopp med det å skrive ned ting og ta vare på.
Blodhevnen blir avskaffet i Norge ved St. Olav og kristne (katolske) lover, men den har dukket opp igjen med fremmede kulturer i våre dager.
Listen er uendelig lang, av katolske velgjørere for vår kultur, for hele verden.
Drap av uønskede småbarn ble også kriminalisert i Norge ved kristne lover, enten under Hellig Olav selv eller i utviklingen av hans lov Når det gjelder det ufødte live, så vet vi vel hvilken utvikling vår påstått mer siviliserte og vantro kultur nå har antatt, og det til tross for at vitenskapen i stadig større grad gjør det klart at det ufødte barn faktisk er et levende menneske.
Og da ønsker jeg ikke å påstå at hvert individ som har tatt abort er fullstendig klar over hva de gjør eller har full skyld i det virvar av følelser og forvirring som sikkert er til stede i en slik situasjon. Dette er sikkert noe som er forskjellig fra individ til individ. Mitt poeng akkurat her er at vårt stadig mer ugudelige samfunn faktisk i stadig større grad må unngå å se fakta i øynene for å kunne fortsette å tillate abort. Og jeg vil påstå at et samfunn som tillater og argumenterer for at abort skal være et lovlig valg, og ganske ofte faktisk fremmer dette valget, faktisk også er kvinnefiendtlig i en grad som tilsvarer dets manglende forsvar, og til og med angrep på, det ufødte liv. Angrepet på kjærligheten mellom mor og barn er et angrep på det vanligvis sterkeste naturlige kjærlighetsinstinkt som eksisterer og et angrep ikke bare på det ufødte barn og kvinnens verdighet, men også på samfunnet selv.
Ikke bare var det den katolske Kirke som forsvarte det ufødte barn og spedbarn i fortiden. Det er også Kirken som står fast som en urokkelig klippe i sitt forsvar av det ufødte liv i dag. Og siden angrepet på det ufødte liv i siste instans er et angrep på verdigheten og menneskeligheten til alle mennesker, fødte som ufødte, og også samfunnet selv, så vil jeg si at dette er et ikke ubetydelig tema når man snakker om hva Kirken har gjort og gjør for verden.
Kirsten har rett på alle punkter når det gjelder abort.
Når jeg diskuterte kristenførfølgelser i Irak (59 mennesker hadde vært drept under en messe, og 78 var såret og hadde blitt lemlestet i en kirke i Bagdad for noen måneder siden, med hjelp av selmords bombere og skytevåpen) med noen ateister, ville de mene at det hadde alltid vært slik med religiøse kriger. Det var det ingen forskjell på. Men når jeg presiserte at selvmord var synd i den Katolske Kirke, versus terrorister som sprenger seg i luften og tror at de kommer i himmelen for å ha drept de vantro, ble det litt stille. Man må virkelig gå i detaljer med mennesker i dag. Det er virkelig et stort skille mellom religioner. Det er også virkelig stort skille mellom selvforsvar og angrep på uskyldige mennesker p.g.a hat.