I morgen er fristen SSPX ble gitt for en måned siden til å gi svar på flere teologiske spørsmål fra Vatikanet. Der har derfor blitt skrevet mye om temaet de siste dagene. Noen tviler på at man kan komme til enhet, men bl.a. det kjente svenske katolske tidsskiftet Signum skriver i dag:
… Under det senaste dygnet har dock flera italienska tidningar, exempelvis La Stampa, meddelat att Vatikanen nu mottagit ett nytt skriftligt ställningstagande från SSPX:s ledare Bernard Fellay. Och den franska dagstidningen Le Figaro uppger att en försoning är omedelbart förestående, och att man lyckats formulera ett gemensamt dokument om betingelserna för en försoning som båda parter är beredda att underteckna.
Enligt uppgifter skulle SSPX få en kyrkorättslig status liknande en så kallad personalprelatur och komma att stå direkt under påven, inte under de lokala stiftsbiskoparna.
Ännu finns inga officiella kommentarer vare sig från Vatikanen eller från SSPX, men de lär komma inom kort.
Artikkelen i Le Figaro (som det refereres til) har Rorate cæli skrevet en del om her.
Meget interessante nyheter, som nå «lekkes ut». Dèt som nu kommer allmennheten for øret virker troverdig, og er, om dette holder seg, rett og slett sensasjonelt og gledelig.
Danske «Katolsk Tradisjon» har denne utfyllende kommentar angående den siste tids utvikling:
http://katolsk.eftertanke.dk/2012/04/14/pius-selskabet-er-losningen-klar/
Så vi venter i spenning….
Tor
http://www.dici.org/en/news/communique-from-the-general-house-of-the-society-of-saint-pius-x-april-18-2012/
Jeg leser en hel del om denne saken, Eric, men skriver ikke så mye om det på bloggen.
Ang lenken du viser oss, så mener flere at forandringene biskop Fellay har kommet med ikke er særlig problematiske; men det er klart at det er en fase av den lange forsoningsprosessen og ikke en endlelig løsning.
Andre har skrevet at om det blir en forsoning mellom SSPX og pave Benedikt, må man regne med at ca 25% av SSPX ikke vil være med på dette (Inkl. de tre andre biskopene, sier noen).
Vi venter altså fortsatt med stor spenning på hvordan dette komemr til å ende.
18 avril 2012
Communiqué de la maison Générale de la FSSPX
La presse annonce que Mgr Bernard Fellay a adressé une « réponse positive » à la Congrégation pour la Doctrine de la Foi, et qu’en conséquence la question doctrinale est désormais résolue entre le Saint-Siège et la Fraternité Saint-Pie X.
La réalité est autre.
Dans un courrier du 17 avril 2012, le Supérieur général de la Fraternité Saint-Pie X a répondu à la demande d’éclaircissement que lui avait faite, le 16 mars, le cardinal William Levada, au sujet du Préambule doctrinal remis le 14 septembre 2011.
Comme l’indique le communiqué de presse [1] de la Congrégation pour la Doctrine de la Foi, daté de ce jour, le texte de cette réponse « sera examiné par le Dicastère et soumis ensuite au jugement du Saint-Père ».
Il s’agit donc d’une étape et non d’une conclusion.
Menzingen, le 18 avril 2012
Source : Maison Générale/Dici
Det er det samme som jeg linket til.
Forhåpentligvis skaper dette en kirkelig enhet og en fornyet kraft i de landene ( f eks Frankrike og Tyskland) hvor fsspx har stått sterkt. Men det vil kreve mye åpenhet og toleranse på begge sider. For de til venstre i kirken, krever det en reell og konkret åpenhet. Innad i fsspx, krever det at man slipper taket på en retorikk som demoniserer motparten, og kanskje ( divine surprise!) en sjelden gang i året overværer en messe Novus Ordus uten å få epleptiske anfall? Rent konkret tror jeg den delen av fsspx som grenser mot sedevancantisme vil bryte ut. Forhåpentligvis med en del av de mest politisk ekstreme elementene.
Hentet fra bloggen til Abbe Guillame de Tanouarn, tidligere prest i FSSPX, nå endel av Institut de bon pasteur som er tilknyttet Kirken: «Maskene vil falle»
«on peut dire que, malgré les atermoiements de ceux qui ne veulent pas voir ce qui se passe, les masques tombent… et vont tomber. Quidquid latet apparebit. Il y avait ceux qui, dans la FSSPX envisageaient une très longue séparation et qui avaient construit la-dessus leur plan de carrière, il y avait les sédévacantistes non-déclarés, qui se trouvent brusquement en face d’une réalité qui n’est plus la leur, obligés de faire un choix entre le pape pape et le pape pas pape ; il y avait les intrigants et les frustrés, qui, dans certaines communautés ED, rêvaient d’être «la Fraternité Saint Pie X dans l’Église» (comme si l’on pouvait reproduire ce miracle historique qu’est la FSSPX) et qui découvrent… la FSSPX dans l’Église, mais alors la vraie, l’originale ; il y avait tous ceux qui dans l’Église avaient construit leur christianisme non sur cette grande ouverture du cœur qu’est la foi mais sur un rétrécissement idéologique et rationalisant : ceux là aussi sont inquiets et menacent même parfois de s’en aller : il serait tellement beau qu’ils redécouvrent la véritable amplitude de leur foi, qui comme le disait Pascal (pas vraiment mou du genou pourtant) comporte toujours la vérité contraire.