Troens år: Et år for tro og gode vaner

I går skrev sr Anne Bente Hadland på sin blogg om dagen i dag:

Alle år er troens år når man bekjenner seg som kristen, men det skader kanskje ikke med en påminnelse? I hvert fall, i morgen, 11. oktober, går vi i Den katolske kirke inn i Troens år, et år som starter på 50-årsdagen for åpningen av Det annet vatikankonsil – som forøvrig i sin tid ble åpnet på årsdagen for dogmet om Marias guddommelige moderskap i Efesos 1500 år tidligere. I tillegg er det i år 20 år siden verdenskatekismen kom, en frukt av konsilet, understreker pave Benedikt XVI. Året avsluttes med Kristi Kongefest neste år, altså ved utgangen av kirkeåret. ….

Sr Anne Bente har forøvrig skrevet mye (og interessant) på sin blogg den siste tida – besøk den gjerne her.

Den katolske Kirke i Norge har også en egen blogg som handler bare om TROENS ÅR.

Preken ved en nyordinert prests aller første messe

Det er vanlig (selv om ingen fortalt meg dette 9. januar 2000) at den nyordinerte ikke selv preker ved sin alle første messe, derfor var det p Fredrik Hansen som holdt prekenen ved p Ole Martin Stamnestrøs primitz, i St Olav domkirke søndag 30/9-12. Hele prekenen kan leses her, og han avsluttet slik:

…. Ved håndspåleggelse og bønn setter prestevielsen «et uutslettelig åndelig segl» på den som vies til prest, et segl som konsekrerer – binder – presten til Kristus, slik at hans tjeneste ikke skjer i eget navn eller egen funksjon, men, som Kirken uttrykker det, «in persona Christi» – på Kristi vegne og i Kristi navn og person . Derfor lærer konsilet at når presten døper eller feirer nattverden er det Jesus Kristus selv som forretter disse hellige handlinger . Dette segl kan aldri tas bort – engang prest, alltid prest.

For stadig inderligere å forenes med Kristus, å styrke dette bånd til vår Herre og Mester, lover presten også i sin ordinasjon å søke hellighet i sitt liv – å bli Kristus lik – å bli en «alter Christus».

Konsekrert til Kristus skal presten ofre sitt liv for de troende, noe han bindes til i lydighets- og sølibatsløftet og forpliktes til i sine presteløfter i ordinasjonsmessen. Han skal ofre sitt liv slik at Kirkens banner, som ikke er annet en Kristi kors, skal kunne hevet over alle folk og nasjoner; gledesropet om at «Herren er oppstanden, alleluja» runge gjennom århundrene; og sakramentenes tegn lede og føre de kristne inn til det evige liv. Og presten gjør dette, i håp om at også han selv en dag vil kunne stå for Guds trone og si: Jeg gjorde det Herren selv ba meg om: jeg gav mitt liv for mine brødre.

Den katolske Kirke i Norge de siste 50 år

Jeg skrev nylig om de mange artiklene i avisa Dagen om forholdet mellom katolikker og protestanter. I går leste/ kjøpte jeg flere av disse avisene (det kan man gjøre HER), og leste bl.a. det som ser ut til å være den første artikkelen i serien, fra mandag 24. september, også denne skrevet av journalist Tore Hjalmar Sævik. Her er noen utdrag:

…. Kirkehistoriker og rektor ved Menighetsfakultetet, Vidar L. Haanes, (sier at det jo) er en sterk historie i Norge for ganske markert antikatolsk tenkning. Slik har det vært på både blant liberale og konservative teologer. De liberale fryktet dogmetvang, de konservative fryktet katolsk lære.

Blant indremisjonsfolket har skepsisen til katolisismen vært ganske sterk. I tillegg har norsk misjon, som har hatt noen av sine arbeidsfelt i Latin–Amerika, opplevd katolisismen som en motstander, sier Haanes.

De første tegnene til en mer positiv holdning i Norge mener han kom med Hallvard Rieber Mohn, pateren og skribenten som sto for en kulturåpen katolisisme og var mye synlig i norsk samfunnsdebatt fra 1950–tallet og utover. ….. Men det tok tid før det skjedde mer på det offisielle planet. Da pave Johannes Paul II besøkte Norge i 1989, takket syv av elleve biskoper nei til å delta under fellesgudstjenesten i Nidarosdomen. Nidaros–bi-skop Kristen Kyrre Bremer tok imot paven. De to omfavnet hverandre og paven kalte den norske prelaten «brother». I dag ville biskopene trolig stått i kø for å delta under en gudstjeneste med paven, sier Haanes.

Den såkalte felleserklæringen om rettferdiggjørelsen fra 1999 ga rom for ny forståelse på kirkelig plan, men ikke alle var like begeistret eller mente denne var klar nok. I perioden etter har man også hatt mye frustrasjon i relasjonene. Til tross for tilnærming, skjedde det lite på katolsk side. Man åpner ikke for felles nattverd eller aksept for vår prestetjeneste, sier Haanes.

Han peker på et annet trekk som førte til at flere ble mer fortrolige med katolisismen: Mange konservative lutherske prester og teologer som var frustrerte over utviklingen i Den norske kirke, søkte i katolsk retning.

…. Blant faglig ansatte på MF registrerer han at mange ser positivt på katolisismen fordi man der opplever at mange av teologene deler deres pre-misser. Man opplever nå at katolske bibelforskere og teologer setter Skriften høyt både i samlivsetiske spørsmål og i kontroversielle spørsmål i bibelfags-diskusjonen, sier han. Slik sett opplever man på flere måter sterkere samhørighet med disse enn med liberale protestanter. … … Han poengterer at større åpenhet og en mildere tone mellom katolikker og protestanter ikke er noe eksklusivt norsk fenomen, men del av en internasjonal tendens.

I et mer folkelig perspektiv tror Haanes at enkeltpersoner, ikke minst dominikanermunken Arnfinn Haram som døde i vår, har vært viktige for å endre holdningen til katolisismen. … … Han tror ikke det vil komme en økt tendens til konvertering til Den romersk–katolske kirke framover og minner om at veksten primært skyldes innvandring, og at katolikkene har lykkes svært godt med å integrere nye landsmenn. Derimot tror han man kan regne med at det kan komme mer kritikk mot katolisismen. Så langt har man sluppet lett unna sammenliknet med det som er tendensen eller i Europa, sier han.

Det Haanes sier om erklæringen om rettferdiggjørelsen fra 1999 er ganske interessant: «… også mye frustrasjon i relasjonene. Til tross for tilnærming, skjedde det lite på katolsk side. Man åpner ikke for felles nattverd eller aksept for vår prestetjeneste …». Det er interessant at noen lutheranere ventet seg slike tilnærmelser, når samtalen om rettferdiggjørelsen ikke i det hele tatt drlftet spørsmålene om felles nattved eller embedsforståelsen.

Paven(e) reiser til Loreto

På nettstedet news.va leser vi at pave Benedikt i går reiste til Loreto – på samme måte som pave Johannes 23 reiste dit for nøyaktig 50 år siden:

Benedict XVI today made a pastoral visit to Loreto, Italy, where he entrusted to the Blessed Virgin – venerated in the famous Marian shrine there – two impending ecclesial events: the Synod of Bishops on new evangelisation which is to run from 7 to 28 October, and the Year of Faith which will begin on 11 October. The Holy Father’s visit today was also intended to commemorate the fiftieth anniversary of Blessed Pope John XXIII’s pilgrimage to Loreto during which, on the eve of the inauguration of Vatican II, he entrusted the Council to the Virgin.

The shrine of Loreto, which has been a pilgrim destination since the fourteenth century, conserves the house where Mary lived in Nazareth, the which, according to popular pious tradition, was transported by the angels to Loreto in 1294, shortly after the definitive expulsion of the Crusaders from the Holy Land. Recent examinations of documents and archaeological remains (excavations under the Holy House), as well as philological and iconographic studies, are giving increasing weight to the hypothesis that the stones of the Holy House were transported to Loreto by ship at the initiative of the aristocratic Angelos family which then ruled the region of Epirus. …

Bildet over viser pave Johannes 23 for 50 år siden – hans besøk i Loreto kan man lese om her.

«Beveg dere mot den katolske troen eller bli ytterligere oppdelt og sekularisert»

Dette kan vi lese på Ragnhild Aadland Høens blogg Sta Sunniva av Selja – i dette innlegget, der hun referer et intervju som ble gjort med henne av Tore Hjalmar Sævik i avisa Dagen. Intervjuet begynner slik:

Den katolske kateketen Ragnhild Aadland Høen mener protestantiske miljøer står overfor valget mellom å bevege seg mot den katolske troen eller å bli ytterligere oppdelt og sekularisert.

I løpet av de snart fem år som er gått siden hun ble medlem i Den romersk–katolske kirke, er Aadland Høen blitt en profilert talskvinne for katolsk kristendom. Fortsatt er hun glad i KRIK, Normisjon, Laget og Misjonssambandet, organisasjoner hun tidligere har hatt tilknytning til på forskjellige måter. Men hun savner ikke å se med bekymring på den teologiske utviklingen i Den norske kirke.

Jeg trengte en kirke på fast grunn som kunne være der også for mine barnebarn og deres barn, og som formidlet fylden av den kristne tro. Det gjør Den katolske kirke, sier Aadland Høen. …

På bloggen nevner hun også andre ting som har stått i Dagen, bl.a.:

Katolske impulser i den protestantiske avisen Dagen

Svar til Dagens lederartikkel

Avisa Dagen har hatt mange artikler om katolsk tro de siste ukene

Det er bl.a. gjennom bloggen Sta Sunniva av Selja at jeg er blitt gjort oppmerksom på avisa Dagens mange artikler om katolsk tro i det siste, men jeg ble også selv oppringt av journalist Tore Hjalmar Sævik tirsdag sist uke, og onsdag 26/9 siterte han meg bl.a. slik:

… Da jeg kom inn i den katolske tradisjonen, ble det ikke så forskjellig som jeg hadde tenkt, sier han. Jeg tok med meg alt jeg trodde fra før, men fikk noen andre ting i tillegg.

I gårsdagens avis hevdet førsteamanuensis Arne Helge Teigen ved Fjellhaug Internasjonale Høgskole at det er blitt større avstand mellom katolsk og luthersk teologi etter 2. Vatikankonsil, som ble avholdt i perioden 1962–65. Teigen mener pave Benedict XVI og hans forgjenger Johannes Paul II på mange måter har innskjerpet dogmatikken og distansert seg fra reformatorisk lære.

Dette må være en misforståelse av 2. Vatikankonsil, sier Moi. Han mener enkelte katolikker også overtolker signalene derfra. Pave Benedict har understreket at 2. Vatikankonsil må forstås i kontinuitet. Man må ikke tro at det var noe nytt som kom. Ingen-ting som helst er forandret med konsilet. Det gjorde ikke noe med tradisjonen, men kirken ble litt mer moderne i uttrykksformen, sier han.

…. Han er enig i at betoningen av rettferdiggjørelse ved tro er viktig, men vil understreke at nåden også skal forandre en person. … Som katolsk prest føler jeg ikke noe behov for å skille strengt mellom nåde og gjerninger. Nå-den skal gjøre at vi blir bedre mennesker som tjener Gud og medmenneskene våre. Jeg tror ikke alle protestanter har et så strengt skille her heller. Innenfor metodismen, for eksempel, finner du ikke dette på samme måte, sier han.

Teigen påpeker også at messeofferlæren står fast. Moi bekrefter at et av hovedmålene under søndagsmessen, som er svært sentral for katolikkene, er å «bære det fullkomne offer fram for Gud». I en begravelse gjør vi det samme til beste for den avdøde, det samme gjør man for andre ting hvis en messe har en annen intensjon. Under søndagsmessen gjøres dette for hele menigheten. Denne forståelsen er fremmed for protestanter, sier Moi.

Hva skal dette tjene til?
Det er en fornyelse og virkeliggjøring av Jesu offer på Golgata, men ikke en gjentakelse. Fortjenesten av det han gjorde, blir levende på nytt i messen, sier han. Etter 2. Vatikankonsil mener han dette ble omtalt på en litt mer protestantisk måte, men nå mener han pendelen har svingt tilbake til det tradisjonelle katolske. Kritikken fra Fjellhaug-læreren kan slik sett ha litt for seg når det gjelder vektleggingen av dette blant katolikkene, sier Moi. ….

En katolsk prest først ute med «big-bang-teorien»

På mitt kurs i katolsk tro for noen dager siden snakket vi litt om spelsen, forholdet mellom tro og vitenskap etc, og i den forbindelse leser jeg i The Catholic Herald:

I have just been reading a very well-researched and well-argued book entitled Heresy by Michael Coren. Coren, for those who don’t know of him, is a Canadian writer, biographer and broadcaster – and a very eloquent Catholic apologist. He has written, among numerous books, Why Catholics Are Right last year (a definite must-read for all sceptical blog posters to the Herald) and this year the book on Heresy, which he subtitles “Ten Lies They Spread about Christianity”. These errors include “All the clever people are atheists, or Christians are stupid”, “Hitler was a Christian”, “Christians and Christianity supported slavery” and “Christians are opposed to science”. All these will be familiar to Catholic bloggers.

I recommend the whole book (especially to all those sceptical blog posters referred to above), but just wanted to draw attention right now to the chapter on science. Coren starts by saying, “The idea that Christianity is somehow opposed to science and that individual Christians cannot reconcile their faith to scientific discoveries, is a relatively modern canard, but successfully and damagingly promulgated, usually by people who know very little about science and its history, or about Christianity and Christians.”

He points out: “The history of Christianity is actually one of great encouragement of scientific research and has been responsible for many of the most important scientific advances.” He mentions Francis Bacon, Keppler, Copernicus and Newton as particular Christians – and scientists – in the early centuries of the development of the scientific outlook; and, among others, Max Planck, Kelvin, Louis Pasteur, Alexander Fleming, and Gregor Mendel for the relatively modern period of scientific advance. In other words, there need be no conflict between the Christian faith and science – except, obviously, in the minds of certain modern atheists. (Coren also explains clearly what the dispute with Galileo was all about, but I’ll leave that for another blog.)

I mention all this because I happened to listen to the Heart and Soul programme on BBC Radio 4 last week, presented by William Crawley – and it was all about the work of Mgr Georges Lemaître, a Belgian priest-astronomer and known as “the father of modern cosmology”. He is also mentioned in Coren’s chapter on science, which is where I first heard of him. It was Mgr Lemaître who first proposed the Big Bang theory. According to Crawley, he showed unusual intellectual precocity as a child and decided aged 10 that he wanted to become a Catholic priest. After fighting in the Great War he was ordained in Belgium in 1923 – and a month later came over to St Edmund’s, Cambridge, to study for a doctorate. Then, after further study at Harvard and MIT, he became prof…essor of physics at Louvain University in Belgium, where he remained until his death in 1966.

According to Crawley, Mgr Lemaître was not happy with Pope Pius XII’s belief that the book of Genesis had been vindicated by his cosmological discoveries, and that “Fiat Lux!” (“Let there be light!”) coincided with his Big Bang theory. This was not because he rejected Genesis but because he felt the two disciplines, theology and science, should be studied separately without requiring mutual confirmation. Lemaître met Einstein several times at conferences, and the latter applauded his lecture at a seminar in California in 1933. …

Overraskende saklig og interessant samtale om den tradisjonelle messen

På fem år har samtalen om den tradisjonelle messen noen steder (men jeg har ikke merket så mye av det i Norge) blitt veldig mye bedre; det er ikke lenger slik at folk bare slenger slagord etter hverandre, man har begynt å samtale rasjonelt om styrker og svakheter ved de ulike måten å feire messen på. Bloggen PrayTell er et sted der slike samtaler skjer, og her skriver en av redaktørene:

What was most striking to me … was the difference in the kind of cognitive engagement that this form of liturgy requires (and the standard EF is not really different from the Dominican Rite in this regard). The relatively seamless transitions from Introit (or Officium, as it is called by the Dominicans) to Kyrie to Gloria to Collect to Epistle to Gradual to Gospel sort of wash over you and even if you join in singing the Ordinary and following the translated texts the effect is quite different from the Ordinary Form. The reformed liturgy, typically in the vernacular and with continuous interaction between celebrant and assembly, virtually demands a high level of cognitive engagement. It is as if you are persistently being told, “pay attention! stay focused!” It’s a little bit like being in school, where in order to get the most out of it you need to make sure your mind never wanders and you take notes. When my mind does wander, as it inevitably does, I always feel a bit guilty, worried that I’ve missed something important or let down the team.

The older form of liturgy is more like sitting on a beach watching the tide come in. Your mind can wander and return to check in every once in a while on the liturgy’s progress. You are welcome to wade in, but there is less of a sense that what is going on depends upon you. Even when you’re singing and know what the words you are singing mean, their impact is filtered, and even blunted, by the alienness of the language. As I said, it all sort of washes over you. It is, at least for me, more restful and I am less anxious about paying attention. The mind is engaged, but perhaps more in the limbic system than the prefrontal cortex.

Which sort of cognitive engagement should we prefer? …

Debatten etter dette innlegget er også usedvanlig sivilisert og lærerik, bl.a. skrives det i en kommentar:

The silence of the EF Mass is different than the silences that should be observed in the OF such as before the penitential act, after the readings, the homily and Holy Communion. For many years after I was first ordained, I had older people, most of whom went kicking and screaming into Vatican II and the revised Mass (most of whom are dead now) tell me that they missed the silence of the Tridentine Mass. I would always say, but we have silence in the revised Mass and at the places I indicate above. But they would say that it was different back then, but I couldn’t remember what was different until I started celebrating the EF Mass five years ago and indeed they were right, the silences of the EF Mass are quite different, for the silences come from the quiet prayers of the priest and the contemplation this creates in a properly formed and catechized congregation, especially during the Roman Canon but also at other times, it is the contemplation of official prayers of the Church being prayed in a silent way that captures the spiritual imagination and faith of the participants in a way that the current silences just for the sake of silence do not. And there are priestly movements with this grand silence.

Børre Knudsen er blitt 75 år – vil bli husket i lang tid


Børre Knudsen er nylig blitt 75 år, og Vårt Land trykker i dag bildet over (når Knudsen heller saueblod over seg selv foran Storinget) og skriver:

I sin nye bok forteller den populære forfatteren, foredragsholderen og presten at han aldri tidligere har uttalt seg om abortsaken. Nå vil han ikke tie lenger, heller ikke om sin støtte til Børre Knudsen:

Om hundre år er det kun ett navn som vil bli husket fra norsk kirkehistorie i vår tid, og det er Børre Knudsen. Bortimot alene har han kjempet kampen for det ufødte liv. De fleste har ikke likt virkemidlene hans, som har inkludert blodige dukker. Men han kjempet den viktigste kampen av alle …

Jeg har alltid beundret Børre Knudsen, og er enig i at han kommer til å huskes. Jeg har også skrevet om ham på denne bloggen 7-8 ganger siden 2007, bl.a. tok jeg med følgende interessante sitat fra Vårt Lands dekning av 70 årsdagen:

… Kjell Arild Pollestad oppsummerte i et par korte setninger det mange av bokas 30 bidragsytere utdyper på trykk: «Det norske kristenfolk av alle konfesjoner vil om noen generasjoner være like takknemlig for det Børre Knudsen utrettet på 19-hundretallet som for det Hans Nielsen Hauge utrettet på 18-hundretallet. Det provoserende ved Børre Knudsen er at han taler sant.»

Instaurare omnia i Christo

På bildet over ser man bønnekortet vi mottok etter å ha blitt velsignet av den nyordinerte presten – og kysset hans (ny)salvede hender. Ordinasjonsmessen var også meget fin, og mottagelsen etterpå særdeles hyggelig.

Prestevielse 29. september

Jeg gleder meg stort til å delta i Ola Martin Stamnestrøs prestevielse i morgen. På katolsk.no leser vi følgende om messen (der jeg har meldt min tilstedeværelse, med til primitsen kan jeg dessverre ikke komme):

Lørdag 29. september 2012 prestevies diakon Ole Martin StamnestrøFoto: Eskil Skjeldal av biskop Bernt Eidsvig Can.Reg. av Oslo. Prestevielsen finner sted i St. Olav domkirke, Oslo, klokken 11.00.

Søndag 30. september feirer den nyviede presten sin først hellige messe (primiss) kl. 11.00 i samme kirke.

Alle er hjertelig velkomne!

Pave Benedikt begynner å snakke om liturgien i onsdagsaudiensene

Her er en liten oppsummering av dennes ukes onsdagsaudiens – liturgien kommer først og er det viktigste:

Pope Benedict XVI spoke about the liturgy at his weekly public audience on September 26, continuing his series of talks on the “school of prayer.” Citing the words of Vatican II, the Pope reminded his audience that “the word ‘liturgy’ means the participation of the People of God in the work of God.” The work of God, he continued, is the work of salvation, the mystery of Christ’s death and resurrection. It is natural, therefore, that the first statement from the Second Vatican Council was on the liturgy, the Pope said. The Council fathers recognized the need to structure the work of the Church around the liturgy. “Where the gaze on God is not decisive, everything becomes disoriented,” Pope Benedict observed. “The fundamental criterion for the liturgy is that it should be oriented towards God,” the Pope said. He repeated later that “the first requirement for a good liturgical celebration is that it be prayer and dialogue with God, first listening then responding.” «We celebrate and experience the liturgy well only if we maintain an attitude of prayer,” the Pope said.

Hele pavens preken (på italiensk) kan leses på engelsk her.

Fra Judits bok – ofte avbildet i kunstverker

I disse dager leser vi i de tradisjonelle tidebønene fra Judits bok, en av de deuterokanoniske/ apokryfe bøkene som også jeg kjenner ganske dårlig (jeg har lest de to Makkabeerbøkene grundigere). I dag leste vi følgende dramatiske tekster (de fins på norsk på bibel.no, man må krysse av ekstra for apokryfene):

Jdt 12:10-13 (14)
Den fjerde dagen holdt Holofernes et gjestebud for sine nærmeste tjenere; han innbød ikke noen av sine embetsmenn. Han sa til evnukken Bagoas, som hadde tilsyn med alt det han eide: «Gå av sted og overtal den hebreerkvinnen som er hos deg, til å komme hit og spise og drikke med oss. Det ville jo være en skam for oss om vi lot en slik kvinne gå uten å ha hatt omgang med henne. Hun ville le oss ut hvis vi ikke tok henne.» Bagoas forlot Holofernes og gikk inn til Judit og sa til henne: «Vakre unge kvinne, vær ikke blyg, men kom med til min herre, så du kan bli hedret av ham og drikke deg glad på vin sammen med oss. Du skal i dag bli som en av assyrernes døtre som gjør tjeneste ved Nebukadnesars hoff.» Judit svarte ham: «Hvem er vel jeg, at jeg skulle si min herre imot? Alt som er til glede for ham, vil jeg skynde meg å gjøre. Det vil være min glede like til min dødsdag.»

Judit 13:1-10 (11)
Da det led mot natt, brøt tjenerne hans opp i hast. Bagoas lukket teltet utenfra slik at oppvarterne ikke skulle forstyrre sin herre Holofernes. De gikk da og la seg, for de var alle trette fordi gjestebudet hadde vart så lenge. Bare Judit ble værende i teltet. Holofernes lå utstrakt på sengen, helt døddrukken. Judit hadde sagt til tjenestepiken sin at hun skulle stå utenfor soverommet hennes og vente til hun kom ut, slik hun hadde gjort hver dag; hun hadde nemlig sagt at hun ville gå ut for å be. Det samme hadde hun også fortalt til Bagoas. Da nå alle hadde forlatt henne, både høy og lav, og det ikke var noen igjen i soverommet, gikk Judit fram til Holofernes’ seng og bad stille: «Herre, Gud, du som har all makt, se i nåde til det mine hender nå skal gjøre for at Jerusalem skal bli forherliget. Nå er tiden inne! Ta deg av ditt eiendomsfolk, og la det jeg har fore lykkes, så de fiender som har reist seg mot oss, blir tilintetgjort.» Så gikk hun bort til sengestolpen ved Holofernes’ hodegjerde og tok sverdet hans ned av den. Hun stilte seg inntil sengen, tok tak i håret hans og sa: «Herre, Israels Gud, gi meg styrke!» Så slo hun til to ganger av all sin kraft mot nakken hans og hogg hodet av ham. Deretter veltet hun kroppen ned fra sengen og rev myggnettet ned fra stolpene. Straks etter forlot hun teltet og gav Holofernes’ hode til tjenestepiken, som kastet det opp i sekken sin.

Tradisjonelle forbønner på morsmålet

Store deler av 1900-tallet (jeg vet ikke helt hvor lenge) fram til liturgireformen i 1970 ble det bedt forbønner på norsk etter prekenen i (de latinske) søndagsmessene. Prekenen var nemlig det eneste sted presten kunne sin noe som helst (av egne ord og på norsk) i messen, ellers skulle han bare be de foreskrevne bønner og lese de foreskrevne tekster – på latin. Jeg ble i går kveld gjort oppmersom på at et eksempel på disse forbønnene er blitt trykket i samlingen av mange hverdags- og søndagsforbønner som Den katolske Kirke i Norge nå gir ut. Eksempelet er fra 1938, og der står det: «Det apostoliske vikariat [Oslo] sin Søndagsbok – som inneholder Messens faste bønner, St. Olav Forlag 1938, s. 29-30, med overskrift: «Efter prekenen leses hver søndag: Almindelig kirkebønn.»» Her følger bønnen (Jeg har korrigert rettskrivingen litt.):

Allmektige, evige Gud, vår Herre og himmelske Fader, se med din uendelige miskunns øyne ned på vår trengsel, elendighet og nød. Miskunn deg over alle troende kristne, fordi din enbårne Sønn, vår Herre og Frelser Jesus Kristus, for deres skyld frivillig har gitt seg over i syndernes hender og utgytt sitt dyre blod på korsets hellige tre. Ved var Herre Jesus Kristus ber vi deg, nådigste Fader, at Du vil vende bort fra oss de straffer vi har fortjent: farer i nåtid og fremtid, opprør, krig, dyrtid, sykdommer og sørgelige og ulykkelige tider. Velsign, Herre, din Kirkes overhode, vår hellige far pave ….. og den overhyrde han har gitt oss. Velsign også vårt lands konge, og hele kongehuset. Opplys og styrk den kirkelige og verdslige øvrighet i alt godt, så den kan fremme det som er til din guddoms ære, til vår frelse og til hele kristenhetens vel.

Du fredens Gud, unn oss sann enighet i troen uten strid og ufred. Omvend våre hjerter til sann bot og bedring, tenn i oss din kjærlighets ild, gi oss hunger og iver efter din rettferd, så vi som lydige barn kan tekkes deg i liv og i død.

Vi ber også som Du, Gud, vil at vi skal be, for våre venner og fiender, for de friske og syke, for alle sorgfulle og sørgende kristne, for de levende og de døde. Til deg, Herre, vier vi alt vårt yrke og all vår ferd, vårt liv og vår død. La oss her nyte din nåde og en gang oppnå sammen med alle dine hellige, å love, ære og prise deg i evig glede og salighet. Gi oss dette, Herre, himmelske Fader, ved Jesus Kristus, din elskelige Sønn, våt Herre og Frelser, som lever og styrer med deg og den Hellige Ånd, den ene og sanne Gud, i all evighet. Amen.

La oss be for våre velgjørere og for dem som har bedt om vår forbønn.

Fader vår .… – Hill deg, Maria …. – Ære være Faderen ….

Tradisjonell katolsk vielse i København


Det flotte bildet over er fra en katolsk vielse i København for noe dager siden, der Kirkens tradisjonelle liturgi ble brukt – i selve vielsen (som komemr først) og i selve brudemessen. Rorate Cæli skriver om dette bl.a.:

The first wedding in Denmark according to the Traditional Roman Rite since the late 1960s-early 1970s liturgical upheaval took place on Saturday, September 15 at the historic Jesu Hjerte Kirke (Church of the Sacred Heart of Jesus) in Copenhagen. Both bride and groom are regular attendees at the Traditional Sunday Mass held twice a month in the same church.

… A great many non-Catholics and non-believers were present, and everyone, also those familiar with Catholic liturgy in the Ordinary Form, remarked that the ceremony was extraordinarily beautiful, mystical, and inspiring.

I Oslo vet jeg at det ble feiret en slik vielse (men nokså enkel, uten sang) for fire år siden, og jeg feiret selv en slik brudemesse (etter denne korte tradisjonelle vielse) i Nidarosdomen for to år siden. Det burde ikke være særlig sensasjonelt, og ikke noe uvanlig, at katolikker som ønsker det, kan velge den tradisjonelle liturgien så ofte de måtte ønske det. Den tradisjonelle messen og den tradisjonelle feiringen av alle sakramentene er jo fullt ut tillat over hele verden.

«Hva har dere gjort med vestens musikk?»

Ei nonne i USA, Sr. Joan L. Roccasalvo, C.S.J, skrev nylig en artikkel på Catholic News Agency om kirkemusikk. Den begynner slik:

I will never forget that moment! Flinging off his eyeglasses, he glared at me, “Sister, what have you done to our music!” I froze. It was my first year at NYU as a graduate student of musicology, and I was enrolled in Professor Gustave Reese’s course, Medieval and Renaissance Music. He was the world’s leading authority on these two musical periods. An American Jew, a Renaissance Man, he loved the sacred music of the pre-conciliar Church. In a sense, he was its custodian. …. How could we have banished its musical culture, the most consequential result of the post-conciliar Church?

Hun skriver videre om god musikks betydning for menenske, og hvordan kvaliteten på liturgisk musikk begynte å falle dramatisk:

From ancient times, people of every race and color have held that music, more than any other art form, is the most intimate expression of human feeling. According to the Ancients, music imitates the states of the soul and has the mysterious, even magical power, to influence a person’s behavior and to form moral character. We are affected by the kinds of music we experience. On the day of John F. Kennedy’s funeral in 1963, Beethoven’s second movement of the “Eroica” Symphony accompanied the cortege on its way to Washington’s St. Matthew’s Cathedral. Beethoven had dedicated the symphony “to the memory of a fallen hero.”

The Fathers of the Church agree with the Ancients. Sacred music proposes to lift up the the whole person to Christ likeness. Throughout the centuries, men and women have become converts through the beauty of liturgical music.

Common sense dictates that not all music qualifies as suitable for divine worship, for the chosen music sets the atmosphere for the liturgy. The music expresses, reflects, and mediates the saving mysteries of Jesus in symbolic ways. It is the locus where the human and sensory realities meet the divine and spiritual. According to Sing to the Lord, the musical judgment of sacred music requires musical competence, (and) only artistically sound music will be effective and endure over time. To admit to the Liturgy the cheap, trite, or the musical cliché often found in secular popular songs is to cheapen the Liturgy, to expose it to ridicule, and to invite failure (USCCB, Sing to the Lord, #135).

The deciding factor about sacred music is its quality. ….

Man ser atdet er mye elendighet innefor liturgisk musikk (om man leser hele artikkelen). Denne uka skal hun fortsette der hun slapp: «Next week’s essay continues with a second part: suitable music for worship.»

Apple, Macintosh – nei takk

På ITavisen fant jeg denne morsomme viedoen. (Jeg har selv en HTC telefon, ganske ny, men ikke av de mest fancy.)

Jeg må innrømme at jeg de siste 6-8 år har vært en tydelig og prinsipilell mostander av Apple/Macintosh, pga deres motsatnd mot åpne standarder – de binder kundene til seg selv på hender og føtter. Tidligere var jeg også tilsvarende kritisk til Microsoft, og har bl.a. brukt Linux i mange år. Jeg bruker fortsatt Linux til en viss grad, men min motsatnd mot Microsoft har gradvis avtatt etter som alternativer til dem og konkurransen har økt ganske grundig de siste år.

Skroll til toppen