sep 232011
 

Pave Benedikt holdt en interessant tale for jødiske ledere i Berlin i går, der han la mye vekt på hvor mye jøder og kristne har felles. Han sa bl.a.:

… In this place, remembrance must also be made of the Kristallnacht that took place from 9 to 10 November 1938. Only a few could see the full extent of this act of contempt for humanity, like the Berlin Cathedral Provost, Bernhard Lichtenberg, who cried out from the pulpit of Saint Hedwig’s Cathedral: “Outside, the Temple is burning – that too is the house of God”. The Nazi reign of terror was based on a racist myth, part of which was the rejection of the God of Abraham, Isaac and Jacob, the God of Jesus Christ and of all who believe in him. The supposedly “almighty” Adolf Hitler was a pagan idol, who wanted to take the place of the biblical God, the Creator and Father of all men. Refusal to heed this one God always makes people heedless of human dignity as well. What man is capable of when he rejects God, and what the face of a people can look like when it denies this God, the terrible images from the concentration camps at the end of the war showed. …

Hele talen kan leses (på engelsk) her.

  4 Responses to ““Også tempelet (synagogen) er Guds hus””

  1. Det er mye godt man kan si om vår pave Benedict. Jeg er en stor beundrer av ham på mange måter.
    Men å besøke Synagoger og si at også Synagogen er et Guds hus er å gå for langt. Synagogen avviste Vår Herre Jesus, guddommen selv. Jødene venter ennå på Messias, selvom Han er for lengst kommet. Kirken har droppet bønnene om Jødenes omvendelse, som om de ikke trenger Vår Herre. Talmud, deres trosbok, omtaler Jesus på skamful måte, blasfemisk, og Jomfru Maria også. Jeg kan ikke engang skrive det her. Og ikke bare der, men i sine aviser og magasiner. Skamfult og hånlig.

    Jødene snakker høyt om antisemitisme, og ber kirken stoppe den, men de selv er så anti kristne, at det er urovekkende. Kristne får ikke statsborgerskap i Israel, selvom de bare beundrer Jesus og ikke engang er døpt. Man funderer på om det blir snart kriminelt å bare eie det Nye Testamente i Israel.

    Jeg selv er en stor beundrer av mange jødiske musikere. Men jeg kan ikke lukke øynene for realitetene.

  2. Jeg syns nok din kommentar her, Anna Maria, er i ganske stor grad misforstått. Hva enkelte jøder sier og skriver rent personlig, kan jo ikke ha så veldig betydning. Og den katolske Kirke og pave Benedikt legger selvsagt ikke skjul på at det er et stort problem at jødene ikke aksepterer Jesus som Messias. På den anne side har vi hele den gamle pakt sammen med jødene; altså en forholdsvis stor del av vår tro, derfor er vårt forhold til jødene annerledes enn til andre ikke-kristne.

    Og vi ber selvsagt også fortsatt for jødenes omvendelse. I den norske messeboken fra 1962 lyder Langfredags-bønnene slik:
    La oss også be for jødene, om at vår Gud og Herre vil ta bort sløret fra deres hjerter, så de også må erkjenne Jesus Kristus, vår Herre.

    Allmektige evige Gud, du som heller ikke viser bort jødene fra din miskunn, hør våre bønner som vi bærer frem for dem, så de må kjenne din sannhets lys som er Kristus, og rives ut av sitt mørke. Ved ham, vår Herre. Ammen.

    I 2008 kom det noen forandringer, som vi kan lese om her:
    “The new formulation was published Feb. 5 on the front page of the Vatican newspaper, L’Osservatore Romano, along with a brief note from the Vatican Secretariat of State.

    The text, made available only in Latin, begins: “Let us pray for the Jews. May the Lord Our God enlighten their hearts so that they may acknowledge Jesus Christ, the savior of all men.”

    It continues: “Almighty and everlasting God, you who want all men to be saved and to reach the awareness of the truth, graciously grant that, with the fullness of peoples entering into your church, all Israel may be saved.”

    The new wording removes language some Jewish leaders and groups found offensive, including a reference to “the blindness of that people” and appeals that Jews “be delivered from their darkness” and that God “may take the veil from their hearts.” A reference to “perfidious Jews” was dropped in 1959.”

    Og så i den nye messen ber vi for jødene, men jeg syns nok bønnen er ganske ullen og uklar. Det tydelige som sies er at de må “nå frem til forløsningens fylde”.

  3. Pastor! Takk for din redegjøring. Er disse nye bønnene fra 2008 i Langfredags liturgien? De var virkelig en forbedring.
    De andre du nevnte, i den nye Messeboken, er jeg helt enig i. Den er ganske uklar og ullen.

    Du sier at i Messeboken fra 1962 er bønner om jødenes omvendelse. Selvfølgelig er de der. Den Messeboken er siden før Konsiliet! Det er den Messeboken vi tradisjonalister bruker.

    Det er ikke den enkelte jødes ord og meninger som jeg snakker om. Jeg snakker om staten Israels lover, og jeg snakker om det som står i Talmud.

    Det er også kardinaler, i allefall kardinal Kasper, som snakker som om den gamle pakt sto ennå ved lag. Vi kan ikke glemme at den gamle pakt gikk ut ved Jesu korsdød. Da begynte Den Nye pakt.

    Aldri før, i Kirkens historie, har en pave besøkt en Synagogue. Jesus har selv advart dem som forarger selv en av Hans minste brødre. Dette kan misforståes av mange.

  4. Maria. Det er bønnene fra 1962, der andre del ble litt modifisert i 2008.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(obligatorisk)

(obligatorisk)