Jeg fikk følgende melding til bloggen i går fra en person her skal få være anonym:
Jeg har lest dine sider i en viss tid. Her er mye interessant, selv om jeg synes det etterhvert er blitt veldig mye om messen på latin. Her er noen temaer som jeg ville ha interesse av å få belyst.
– Prestemangelen i Kirken: Hvor stort problem er dette, hva sier prognosene om problemets omfang om 10-15 år?
I Norge er ikke dette et spørsmål eller et problem, men i enkelte gamle katolske land i Europa blir prestemangelen stadig mer prekær, og i bl.a. Sør-Amerika har det alltid vært for få prester. Etter en kraftig nedgang i antallet prester og prestekandidater på 70- og 80-tallet, har nå tallet vært svakt stigende i de fleste land – men situasjonen kan nok bli ganske akutt noen (få) steder.
– Hva foregår av debatt om kvinnelige prester? Om kvinnelige kateketer? Vi som står utenfor og ser inn på den k.Kirke tror den er monolittisk, men det finnes flere stemmer i den k. Kirke. Hvorfor skrives det ikke om dette?
Kvinnelige prester og diakoner er egentlig ikke noe man diskuterer. I 1997 kom pave Johannes Paul med en uttalelse som satte en nokså kontant stopper for den lille diskusjonen som hadde vært. Kvinnelige kateketer blir heller ikke diskutert, for det de har vi jo mange av. Diakon (som ikke er det samme hos oss som i luthersk sammenheng) er første steg på det embedet som Kirken mener er forbeholdt menn.
– Hva skal kirken være? Skal den arbeide for å påvirke politikk og lovgivning ved å utøve kirketukt på de måter som vi har sett at den k. Kirke har gjort i USA, hvor eks presidentkandidaten Kerry ble nektet nadverd etter at Ratzinger forsÃøkte å gjøre sin innflytelse gjeldende? Eller skal kirken trekke seg inn i seg selv?
Vår Kirke har det man ofte kaller «kirketukt» mest i forbindelse med nattverden, som man ikke kan motta hvis man lever mot Guds bud. Det vanskelige spørsmålet i USA (og andre steder) er om man synder når man står for forskellige politisk-moralske standpunkter. Man synder hvis man deltar aktivt i en abort, men gjør man også det hvis man stemmer for en fri lovgivning mht abort? Her er de amerikanske biskopene forsatt noe usikre og uenige – om hvor grensen skal gå.
– Jeg leste en veldig interessant artikkel i Dansk Udenrigspolitisk tidsskrift om dette tema for et år siden. Svært tankevekkende.
Hvorfor mister den k Kirke så mange tilhengere i Syd Amerika, særlig i Brasil?
Dette er et ganske komplekst spørsmål, som krever grundig svar. Jeg syns John Allen er den som har skrevet mest interessant om dette spørsmålet, bl.a. HER.
(Ellers må jeg legge til at jeg ikke prøver å skrive om alle saker jeg ‘burde’ skrive om; jeg oppfatter en blog mer som et forum der jeg skriver om ting som opptar meg for øyeblikket – og som jeg ønsker å dele med andre og motta litt feedback på.)
Jeg synes bloggen din er veldig interesang, og jeg liker godt å lese om den Tridentinske messen. Dette med kvinnelige prester er det kun en liten ultra liberal protestantisk grupp i (eller utenfor, alt ettersom) Kirken som arbeider for. Det er ikke et spørsmål. Kirken kan ikke forandre denne praksisen.
Mener forøvrig at alle disse spørsmålene henger sammen med den Tridentinske messen, og pre konsiliær Katolsk lære. Det er jo helt tydelig at personer som var kalt til å være prester etter konsilet så forfallet, og valgte å ikke gå inn, å lære utvannet katolsk lære.