Vårt Land skriver i dag at: «Legane som utførte abortinngrepet etter at ei ni år gammal brasiliansk jente vart gravid etter valdtekt, er lyst i bann av den katolske kyrkja. Det same er mora til jenta.» Denne saken er blitt så mye nevnt i media de siste dagene, at også den katolske informasjonstjenesten, og biskop Eidvig, har sendt ut ei pressemelding om den – som kan leses her. (Der presiserer biskopen at han ikke har noe mer informasjon om denne saken enn det som står i aviser.)
Og nettopp mangelen på presis informasjon om hva som har skjedd her, syns jeg gjør det vanskelig å samtale om det på fornuftig måte. Kirken tillater abort når morens liv står i fare (og det er uklart om det virkelig gjorde det her), men voldtekt gir i seg selv ikke tillatelse til abort (så alvorlig ser Kirken på abort).
En katolsk ekspert på kirkerett skrev om dette for seks dager siden (for saken er ikke helt ny) følgende om det (lille) han visste om bakgrunnen – og han legger ikke skjul på at det er stefaren han er moralsk indignert over (og det gjelder nok for alle):
«If reports coming out of Brazil are accurate, an abortion performed against the unborn baby of nine-year-old rape/incest victim has resulted in the declared excommunication of the doctors who committed the abortion (1983 CIC 1398) and of those who directly assisted in the deed (1983 CIC 1329). The mother of the aborted baby (the term «mother» hardly seems to make sense here) was not excommunicated for a number of reasons, but her age alone would have been sufficient to prevent her incurring any penalty (1983 CIC 1323).
This is not the first time Archbishop Jose Cardoso Sobrinho of Olinda e Recife has vigoursly defended innocent human life in his particular church. I blogged about him in January 2008 regarding his firm stance against distributions of «morning after» pills.
As for the perpetrator of the rape, there isn’t a mine shaft deep enough on this earth for him. Purely personal opinion, that.»
Det føles tungt å være katolikk for tiden, først denne Robinsonsaken [RED: Williamson-saken] med fornektelsen av drapene på jøder under 2 verdenskrig, og nå denne «abort»-saken, eller bedre incestsaken fra Brasil. Jada, jeg vet at det ikke er Den katolske kirken som har fornektet Holocaust, men likevel. Jeg tenker på Pavens opptatthet av fornuft og rasjonalitet og kanskje en tilsvarende nedvurdering av menneskelige følelser (hva vet jeg, men det virker sånn). Gir dette albuerom for å dømme i moralske spørsmål uten å anvende godt skjønn som også bør ha følelser som kilde? Janne Matlarys kommentar til denne saken i Brasil (dersom hun er rett sitert) var at biskopene der var så mye mere konservative enn her i Norge. Men representerer den brasilianske biskopens ekskommunikasjon av leger og det voldtatte barnets mor (forutsetter her at avisene har bragt korrekt informasjon)en konservativ katolisisme, eller utvises det bare dårlig moralsk dømmekraft? Var det ikke nettopp de katolske jesuitter som i sin tid fremhevet at det måtte utøves et skjønn i konkrete moralske dilemma i tillegg til anvendelsen av moralske regler. Dette fikk de jo «pepper» for fra bokstavtro protestanter. Ikke desto mindre kom protestantenes store moralfilosof, Kant, frem til samme slutningen som jesuittene. Han konkluderte med at en handling kunne være legal (legalitetskravet), men ikke nødvendigvis god (moralitetskravet). Og for å komme frem til gode handlinger, mente Kant, måtte man nettopp anvende sin gode dømmekraft og vilje som især i moralske spørsmål også har menneskelige følelser som kilde. Jeg syns det er trist at «kirkens dom» i denne saken ble en ekskommunikasjon av de rundt den voldtatte jenta som etter min mening var bedre istand til å velge det minste av to onder i dette forferdelige dilemma. Forresten syns jeg Oslos katolske biskop hadde en ok kommentar (pressemelding) om saken, men det hjelper lite så lenge det ikke kommer en liknende korreksjon fra vår Pave.
Jeg tror vi må ta med oss det «korset» det er å tilhøre en kirke som tar upopulære standpunkt. Alltid. De fleste av oss er sikkert konvertitter og har selv valgt denne veien. Når det gjelder «Brasil – saken» var Biskop Eidsvigs kommentar svært klok.
Abort er nå en gang mord, det er vi vel alle enige om ? Men på den annen side.. Her hjemme har abortmotstanden stilnet av, og det synes jeg er trist.
Å takk Hellig Ånd, Vatikanet har trukket bannlysningen av leger og moren.
Takk for tipset, Randi, jeg har skrevet om denne siste utviklinga her: http://aomoi.net/blog/arkiv/1763