Det er litt underlig at hvilken vei presten står ved alteret har blitt så veldig kontroversielt i Den katolske kirke; i den lutherske og den anglikanske kirke (der prestene ofte(st) vender seg ad orientem) er det ikke slik. Og det handler jo også bare om hvilken vei presten vender seg ca 10 minutter i løpet av messen. På (den nokså liberale/ moederne) liturgibloggen Pray Tell fikk et innlegg om kardinal Sarahs forslag om at prestene bør vende seg ad orientem 148 kommentarer på tre dager før debatten ble stoppet.
I et annet innlegg på samme liturgiblogg kan vi lese ganske treffende i kommentar 35 og 36:
#35
… Cardinal Sarah said nothing controversial about ad orientem, unless ad orientem, the ancient and traditional Catholic practice, which is alive in the Church today, is controversial.Eastern Catholics celebrate ad orientem. Catholics who offer the Mass of Pope Saint John XIII celebrate ad orientem. Catholics in the Ordinariates celebrate ad orientem. Catholic bishops and priests offer the Ordinary Form ad orientem.
Pope Francis has celebrated ad orientem.
The Orthodox celebrate ad orientem.
Never did Cardinal Sarah say even one word that should have led anyone to say that Pope Francis planned to implement ad orientem Mass at Advent.
There wasn’t anything “controversial” (unless an ancient and totally acceptable Catholic liturgical practice, which is alive today) about ad orientem. There isn’t anything controversial about promoting ad orientem.
Cardinal Sarah did nothing wrong. I also don’t accept the interpretation that the press release indicated that Pope Francis “slapped down” Cardinal Sarah. …
#36
If the explosion on the blogosphere in the last few days have shown anything, it is that promoting ad orientem it is highly controversial!Note, I am not one to condemn ad orientem, nor have I done so. I have celebrated ad orientem. But I’m perfectly aware that promoting it – which I don’t do – is highly controversial.
I suppose one should that that it SHOULDN’T be controversial, that there’s NO REASON why it should be. But yet, it is. I state that as a fact, apart from my judgment of it.
Den «ordinære» måte å feire messen (Novus Ordo) er like hellig og katolsk som den «tradisjonelle» måte (tridentinske, latinske messe). Å feire messen mot folket eller å snu alteret er like hellig. Hva er all denne kontroversen nå? Det må ikke «gjenopprettes» noen liturgi fordi Kirken har ikke tapt den!