På en nettside som egentlig snakker om hvordan de moderne (og liberale) katolikkene (og også protestanter av samme type) ofte velger svært stygge messeklær (i 70-talls-stil), finner jeg dette flotte bildet av mine venner dom Elias og dom Clemens, begge korherrer fra Klosterneuburg som har virket i Norge.
Utganspunktet for dette er en artikkel om «verdens første gravide katolske prest»:
A little over a year ago, 26-year-old Jessica Rowley shattered the stained-glass ceiling, so to speak, by being ordained a Catholic priest. Now the St. Louisan is on the verge of giving birth to her first child, and a Washington, D.C.-based group that advocates for women’s ordination says that makes Rowley the world’s first pregnant Catholic priest.
I den første artikkelen vises det også til en side der paver og biskoper har på seg flotte messeklær – og der også de to korherrene (vanlige prester) får være med.
Er disse kvinnelioge «prestene» untatt fra sølibatet? Hva gjelder for dem egentlig? Jeg mener, med tanke på at de ikke er prester, så kan de jo gjøre hva de vil sådan, men om de liksom skal fungere som likeverdige prester, hva slags regler har de å forholde seg til. Trodde det var Paven som kunne bestemme dette med gifte prester. Men jeg tviler på at de har vært der for godkjenning.
De har nok løst seg selv fra alle regler i Kirken, mest alvorlig fra regelen om at kvinner ikke kan bli prester.
Vanskelig å forstå at det faktisk finnes mennesker som støtter dem…
For meg virker mye av dette som reinspikka jåleri. Det er da ikke nødvendig at en katolsk prest skal se ut som et stivpynta juletre – eller ?
Gunnar, aner eg eit norsk hat mot det som ikkje er «folkeleg»? Kvifor skal alt vere grått og trist?
Og når vi snakkar om jåleri, kven trur du som bruker mest; prestane eller den vanlege mann på gata når han kjøper ny dress? Kvifor kritiserer vi ikkje menn med dress for å vera jålete og for å sjå ut som «et stivpynta juletre»? (Som om juletre er stygge.)
Gunnar, slutter meg til Kjetil K her, ikke minst i forsvar av pyntede juletrær. Du faller i den norske protestantiske grøfta; materien er synd – i beste fall unødvendig og dermed jålete – bare ånd er det som teller. Dom Elias og dom Clemens over er ikke jålete men liturgisk kledd. Liturgiens klær, som dens sang og gester og ord, har fra første stund av forsøkt å uttrykke det ufattelige. 68-generasjonens kompisholdning til alt og alle fratok folk et fruktbart språk for å uttrykke alt fra glede, respekt, fest og ærbødighet til alvor og seriøsitet. Messeklær og sang, og også menighetens påkledning og holdning, er en del av et språk, men det ser ut til å gå deg hus forbi. Når B 16 (pave Benedikt) setter en meterhøy mitra på hodet og en gullbrodert kåpe om skuldrene, sier han noe, ikke minst til alle de millioner av katolikker som ikke er beleste, som er analfabeter, og til dem som er undertrykt for sin tros skyld.
Ha, ha – morsomt når konvertitter skal forsvare det mer utrerte innen Kirken! Jeg sier ikke mer ….
Gunnar, som en konvertitt selv, vil jeg påpeke at konvertitter har like mye rett i Kirken som de som er født Katolikker. Vi er ikke annenrangs Katolikker selv om vi ikke er født Katolikker.
Enig! Mitt poeng var ikke å dele noen i 1. rangs og 2. rangs! Jeg er kun en talsperson for det VAKRE – men samtidig det enkle i Kirken, fremfor det middelalderske og pompøse! Jeg tror på utvikling og forandring – og forandringen må ikke gå TILBAKE til noe annet en Kristus – på alle andre områder må og skal Kirken se fremover.
Gunnar, på meg virker du som et menneske som ikke helt skjønner hva du selv sier, eller hvordan måten du velger å bruke ord på, virker, eller det er ordene selv du ikke forstår. For du omtaler faktisk konvertitter konsekvent negativt. Dessuten bruker du middelalderen som noe negativt, som et skjellsord – er et typisk antikatolsk trekk. Og du tror at middelalderen var pompøs, og avslører at du ikke vet hva som kjennetegner de ulike periodene. Kan du definere pompøs, hvilken periode i middelalderen du eventuelt finner pompøs, og hva som er pompøst med messeklærne til de to korherrene? Eller var det korherrene som var outrerte? Beklager å måtte si det Gunnar, men du tilhører en eksteriørmessig outrert Kirke. Har vært sånn i 2000 år nå. Kirken har et umåtelig rikt språk.
(Hvordan vet du om jeg er konvertitt eller ikke foresten?)