På min blog har spørsmålet om biskop Williamsons mulige framtidige posisjon i Den katolske Kirke fått mange til å skrive kommentarer. Mitt inntrykk er at noen av de yngste debattantene syns Holocaust-fornektelse er litt mindre alvorlig, enn det vi litt mer ‘voksne/gamle’ syns. Det er også litt ulike meninger om Kirken bør ta hensyn til meninger om historiske og politiske spørsmål, når man vurderer biskopers (og andres) mulige tjeneste i Kirken. Les gjerne kommentarene.
Father Z. skriver også om dette spørsmålet, og skriver ganske kort og kontant:
People say: «Bishop Williamson must change his views or, if there is a reconciliation of the SSPX, he won’t be given an assignment.»
Folks, inter alia, Williamson was born in 1940. Do the math. He won’t be getting an «assignment». He maybe would get a titular see, but I imagine they could find a way around that too.
Her er det også blitt en stor debatt om spørsmålet.
Jeg ønker meg en Kirke som er klar i etiske spørsmål, og da lefler man ikke med nazisme og rasisme (slik SSPX har gjort). På disse områder er tilliten til Kirken frynsete nok fra før.
Jeg håper inderlig at pastoren tar feil nå han skriver at katolsk ungdom er mindre opptatt av disse spørsmålene. Og skulle pastoren – mot formodning – ha rett, – så står Kirken overfor en kjempeutfordring!
«Jeg håper inderlig at pastoren tar feil nå han skriver at katolsk ungdom er mindre opptatt av disse spørsmålene. Og skulle pastoren – mot formodning – ha rett, – så står Kirken overfor en kjempeutfordring!»
Jeg håper også at pastoren tar feil, men dette gjelder ikke katolsk ungdom spesielt, men ungdom i dag generelt. Historieløsheten er nokså utbredt. Du skal ikke ha passert så lang over de førti før du og dine meninger oppfattes som fossile.
Det er ikke for ingen ting at det må arrangeres skoleturer til Auscwitz.
Ser ut som det kan være håp for SSPX — takket være tydelige signaler fra Vatikanet?
http://www.commonwealmagazine.org/blog/?p=2776
Interessant!
Hans Bj.
Jeg er ikke så gammel (29) og kanskje en av de yngste på bloggen. Her i Frankrike fortalte lærere mine mye om Shoah, spesielt historielærere og tysklærere. Hva som har gjort det dypeste inntrykket på meg var en film som het «Nebel und Nacht» («tåke og natt») og viste hva konsentrasjonleirer så ut da Amerikanerne kom i 1945. Og senere, historien til den hellige Maximilian Maria Kolbe, og til den hellige Edith Stein (Teresa Benedikta av Korset). Shoah har blitt et av de mest forferdelige i historien. Men noen ganger syns jeg at man insisterer på en uforholdmessig måte, fordi det skjedde i fortiden også andre «holocauster» (Stalin, osv), og I DAG også finnes det forferdelige ting i verden som ligner mer eller mindre på nazistenes jødeutryddelser under den andre verdenskrigen: spesiellt i Afrika, men hovedsaken er ABORT som dreper HVER DAG i hele verden jeg vet ikke hvor mange tusen barn. Vi må ikke glemme hva som skjedde under den andre verdenskrigen i konsentrasjonleirer, men vi må mye heller snakke om hva som skjer i dag og kjempe imot det. Det ser katolske ungdommer meget godt i dag, tror jeg.
Ja, Loup, det kan kanskje forventes av katolske ungdommer, men et flertall av mine jevnaldrende venner (dvs. ca 22) som ikke er katolikker har vokst opp i dette sosialdemokratiske landet og akseptert dette samfunnets ukristelige etikk (f.eks abort, kjønnsnøytralitet, utenomekteskapelig samliv og religiøs passivitet). Mange bare følger den minste motstands vei.
Takk for linken Maria. Det blir spennende å se om sspx bare driver kosmetisk behandling av nettsidene sine, eller om det finner sted en virkelig omveltning. At de som virkelig ønsker kommunion med Paven nå seiler frem. Det er jo litt av en smørbrødliste de skal igjennom før de eventuelt er i kommunion igjen da. De som trodde det skulle skje allerede 2. februar har kanskje spist eller røkt noe som er i dissens med mer godkjente midler.
Hans Bj, Loup, Sara,
Angående ungdom og kunnskap om holocaust – det norske utdanningsforbundet foreslo i fjor, eller forfjor, at 2. verdenskrig som eget tema skulle ut av pensum i skolen. Begrunnelsen var at det skjer så mye annet vondt her i verden, og det har vært kriger og massakre etter 1945. 2. verdenskrig blir i denne tenkningen noe gammeldags som vi nå er ferdige med. Det disse folkene ikke skjønner er at det ikke er en lidelseskonkuranse på gang. Folkemord som idé og ideologi er så spesielt mentalitetshistorisk, filosofisk, etisk, antropologisk, kulturhistorisk etc, at det selvsagt skal undervises i, og fra alle disse vinklene. Det som er problemet i den moderne skolen i Norge er at den ikke er tuftet på akademisk tenkning og intellektuell standard.
Jeg har a pro pos fulgt litt med på prof.Bernt Hagtveits arbeid om folkemordets idé og historikk. Gang på gang kommer det frem at de tross all forskning ikke får til å forklare hvordan og hvorfor noen får selve idéen og får seg til å PRAKTISERE idéen. Jeg tenker da at det er et sekulært problem å ikke kunne forklare det. Som katolikker har vi lært noe om å falle for fristelse, og at det er noe som heter dødssynder. Troen på dødsynder er det noen som elsker å latterligjøre.
Anna, «gå igjennom en smørbrødliste» er et uttrykk som ser morsomt ut, men som jeg dessverre ikke alt skjønner. Jeg har prøvd å gjette, men kunne du hjelpe meg litt?
Om folkemordets idéen: i bunn og grunn kommer idéen direkte fra djevelen. «Han har vært en morder fra begynnelsen » Joh 8,44.