Fins djevelen? Katolsk kritikk i VG

En helt annen type kritikk av Den katolske kirke (enn den om medlemsregistreringen) kan man lese i VG. Der har man nå en tid tatt opp folks syn på djevelen (tror folk at han fins?) og om djevelutdrivelse av og til kan være aktuelt. Bl.a. er det blitt skrevet en del om eksorsisten i Den katolske kirke i Danmark – men man må betale for å se disse artiklene på VG+.

Den katolske kirke har et ganske så nøkternt og forsiktig syn på djevelutdrivelse; hvis en person sier til en prest at han/hun mener seg besatt av djevelen, og presten mener at dette muligens kan være tilfelle, er det strengt forbudt for presten å selv foreta en utdrivelseshandling. Isteden må presten ta kontakt med biskopen, slik at den aktuelle personen kan vurderes av eksperter, bl.a. en psykiater, før bispedømmets eksorsist (som bor i Sverige) eventuelt kalles inn.

I går skrev VG om en av psykiaterne som hjelper bispedømmet i slike saker, og ikke uventet får denne psykiateren flengende kritikk av flere andre innenfor helsevesenet – for hvis man selv mener at å tro på djevelens eksistens er bare tull, blir jeg jo desto tåpeligere å tro at mennesker kan bli besatt av ham.

Så i VGs artikkel leser vi i ingressen: Lege og professor: – Kan være brudd på loven, og videre i artikkelen bl.a.:

Man kan spørre seg om han ved å gjøre en slik psykiatrisk vurdering, blir en del av «behandlingen». Det er viktig å ikke forhåndsdømme, men jeg skulle gjerne se denne saken bli vurdert av etisk råd, sier … leder i Rådet for legeetikk i Legeforeningen.

Han kan ikke se at det strider mot loven at et trossamfunn ber en psykiater om å vurdere en potensielt djevlebesatt. Det avgjørende er at den som mener seg besatt, selv ønsker en slik vurdering, og gjør det frivillig, forteller han.

Han er likevel kritisk til at en psykiater velger å foreta en slik undersøkelse. Er det legearbeid å godkjenne en person for djevleutdrivelse? Jeg ville ha tenkt meg om to ganger før jeg gjorde det som lege ……

… en psykiatrisk sykepleier (som) har skrevet en masteroppgave om usunn religiøsitet. Hun mener det er uakseptabelt at en psykiater gjør dette. Jeg blir målløs. Ingen psykiatere burde ta på seg denne oppgaven. Faglig er det svært tvilsomt, og det er etisk problematisk. Denne overlegen blander roller, og det kan føre til at mennesker som egentlig er syke ikke får den behandlingen de trenger. Når du demoniserer et annet menneske, fratar du det menneskets kontroll over eget liv, …

Hun mener at når overlegen hjelper kirken med dette, er det det samme som å si at demoner er en realitet. …

OPPDATERING
Siden jeg skrev dette innlegget, har VG skrevet mer om saken (i dag kl 13), nemlig: «Politikere ber helsemyndighetene vurdere Den katolske kirkes sammenblanding av psykiatri og eksorsisme. Overlegen selv ønsker tilsynet velkommen. Både Arbeiderpartiets og Høyres helsepolitiske talspersoner mener at helsemyndighetene må se nærmere på praksisen som VG har avdekket. … «

Innvandring fra Afrika

Tallet på innvandrere fra Afrika har økt kraftig de siste 10 år, fra ca 44 000 til ca 117 000 i dag, men flere av disse landene har få eller ingen katolikker.

Av land med en hel del katolikker tar jeg først med Kongo og Rwanda, der de fleste er katolikker.
samlet_kongo

samlet_rwanda

Dernest fire land med forholdsvis mange katolikker; Nigeria, Kenya, Uganda og Tanzania.
samlet_nigeria

samlet_kenya

samlet_uganda

samlet_tanzania

Til sist tar jeg med Eritrea, der det har kommet veldig mange asylsøkere de siste 10 år, fra ca 2 000 i 2005 til over 20 000 i dag. Her er flertallet ortodokse kristne, men antallet katolikker kan være opp mot 20%.
samlet_eritrea

OKB stevner staten – sjokkerende forskjellsbehandling

Oslo katolske bispedømme stevner staten, kan vi lese på katolsk.no:

Oslo katolske bispe­dømme har nå oversendt en stevning til Oslo tingrett og går til det alvorlige skrittet å saksøke staten. Vi mener statens vedtak om milliontilbakebetaling i medlemsregistersaken er ugyldig og at saken må prøves for retten. Rettsaken vil trolig komme opp i løpet av annet halvår 2016.

Hele stevningen ligger her (men uten vedleggene), og på siden jeg lenket til forklarer Lisa Wade kort hva stevningen går ut på. Les hva hun skriver der under overskriften Likhet for loven.

Jeg leste selv stevningen grundig tirsdag kveld, og har skrevet et stykke på Verdidebatt (og jeg håper å få noe inn i Vårt lands papiravis) med følgende overskrift «Sjokkerende forskjellsbehandling» og ingress «Det har i mange år vært en sjokkerende forskjellsbehandling av lutheranere og katolikker, for de nordiske folkekirkene har fått mye gunstigere ordninger enn katolikkene.»

Les mitt innlegg på Verdidebatt her.

Innvandring av katolikker fra Europa

I min serie om tall for innvandring til Norge fra katolske land er jeg nå kommet til Europa – informasjonen har jeg hentet fra Statistisk sentralbyrå. De har bl.a. oversiktsinformasjon for flere land som viser at innvandringen til Norge fra Vest-Europa (utenom Norden) er 79 000 personer nå, mot 33 000 for 10 år siden. Fra Øst-Europa utenom EU er det nå 71 000, mot 39 000 i 2005. Det mest dramatiske har skjedd med innvandringen fra EU-land i Øst-Europa; derfra har nå 200 000 personer kommet til Norge, mot bare 14 000 i 2005. Under følger en del statistikker fra europeiske land med ganske mange katolikker.

Italia
samlet_italia

Spania
samlet_spania

Portugal
samlet_portugal

Frankrike
samlet_frankrike

Ungarn
samlet_ungarn

Tsjekkia
samlet_tjekkia

Slovakia
samlet_slovakia

Kroatia
samlet_kroatia

Polen, Litauen og Latvia har jeg skrevet om tidligere.

Ingen åpning for kommunion for gjengifte i Amoris Lætitia

Catholic Herald skriver at kardinal Müller, leder av Troskongregasjonen, nettopp har uttrykt seg slik, og siterer ham: “Hätte Amoris Laetitia eine so verwurzelte und so gewichtige Disziplin aufkündigen wollen, hätte es sich deutlich ausgedrückt und die Gründe dafür angegeben.”

Vi leser altså på nytt om dette nye, pavelige dokumentet, som har skapt en del uro og forvirring, og Catholic Herald skriver videre bl.a.:

Cardinal Gerhard Müller, the head of the Vatican’s doctrinal authority, has said that Pope Francis’s recent document is consistent with previous Church teaching.

In a talk to seminarians in Oviedo, Spain, reported by the German newspaper Die Tagespost, Cardinal Müller, the Prefect of the Congregation for the Doctrine of the Faith (CDF), said that Amoris Laetitia does not say the divorced and remarried can take communion.

John Paul II, Benedict XVI and the CDF have all said in the last 35 years that the divorced and remarried should not take communion unless they live “in complete continence”.

Cardinal Müller told the seminarians: “If Amoris Laetitia wanted to overturn such a deep-rooted and important discipline, it would have expressed this precisely and given reasons for it”.

Cardinals Christoph Schönborn, Raymond Burke and Vincent Nichols have all said that Amoris Laetitia is in line with John Paul II’s Familiaris Consortio (1981), which said: “The Church reaffirms her practice, which is based upon Sacred Scripture, of not admitting to Eucharistic Communion divorced persons who have remarried. …

Innvandring fra Latin-Amerika

Flere oversikter over innvandring til Norge fra katolske land – denne gang flere land i Latin-Amerika.

Først en samlet oversikt over Sør- og Mellom-Amerika – totalt nesten 25 000:
samlet_sor_ml_amerika

Fra Chile er det kommet 7 800, med en tydelig topp i 1989, men deretter få nye.
samlet_chile

Fra Brasil er det kommet mange de siste 10 årene, totalt i dag 3 200 kvinner og 1 200 menn.
samlet_brasil

Fra Argentina er det i alt kommet ca 1 000.
samlet_argentina

Fra Colombia er det kommet ca 2 000, de fleste de siste 15 år.
samlet_colombia

Fra Venezuela er det kommet en del etetr år 2006, i alt 1 100.
samlet_venezuela

Fra Mexico er det kommet litt over 1 200.
samlet_mexico

Pave Pius XII advarte de allierte om Tysklands angrep på Norge

16mai_PIUSXII
I en bokanmeldelse i First Things av boka Church of Spies, av Mark Riebling, leste jeg i dag den overraskende nyheten over, samt flere andre ting om hvordan pave Pius XII prøvde å beskytte jøder og andre minoriteter mot Nazismen. Bl..:

… In Church of Spies, Mark Riebling provides readers with a comprehensively documented story of the Germans who worked to remove Hitler from power and return their country to its place in the civilized world. These brave individuals received moral and political support from many sources, not least from the pope himself. Pius XII was an active participant: transmitting information, encouraging resistance, even supporting plots for assassination. …

The pope first specifically referred to the plight of European Jewry in December 1942 and reiterated that concern again in June 1943. Given the Nazi dictatorship across Europe, however, nothing would be achieved until Hitler and his forces were removed. The papacy would regain its public voice only after the liberation of Rome in 1945. Meanwhile, the pope’s emissaries in Germany facilitated conspiracy against Hitler. …

Pius XII’s anti-Nazi commitment was clearly demonstrated before war broke out. He secretly informed the British government of the Nazi plan to occupy Norway and Denmark. He warned Holland and Belgium that the Nazi army would not recognize their claim to ­neutrality. And before hostilities broke out between France, Britain, and Germany, Pius XII warned of Nazi military plans.

How the Vatican received this information has never been disclosed. Until proven otherwise, we should assume that the source was Admiral Wilhelm Canaris, head of the Abwehr, the German military intelligence organization. Canaris, a Protestant, had no difficulties in working with the Catholic Church. An early opponent of ­Nazism, Canaris, with trusted assistants, remained in regular contact with the Vatican, through Joseph ­Müller, and reported the progress achieved in forming an anti-Nazi coalition willing to challenge Hitler’s rule.

The pope’s insistence on the importance of overturning Nazi control of Germany was a key to a resumption of peace and to the survival of Jews and all other persecuted minorities. …

Les mer om denne boka hos Amazon.

Nyheter fra Den russisk-ortodokse kirke

Ortodokse kristne feiret påskedag i forgårs, altså uvanlig lenge etter den vestlige påsken, mens det visst neste år er sammenfall. Jeg har i år merket denne tidsforskjellen veldig tydelig, siden vi har en stor gruppe eritreiske katolikker (Ge’ez ritus) som samles i St Hallvard kirke i Oslo, og de har markert fastetiden hver dag ukevis etter at påskefeiringen for alle de andre gruppene i menigheten begynte. Sist uke var det ekstra tydelig, da de med mange og lange sanger og bønner markerte Langfredag hele dagen i menighetssalen vår.

16mai_patriark_kirill

Aftenposten skriver bl.a. om dette i en artikkel om Den russisk-ortodokse kirke – en artikkel med en unødvendig provoserende tittel. Der skriver de bl.a.:

Søndag innledet 300 millioner ortodokse kristne feiring av sine største og viktigste høytid, nemlig påsken. Patriark Kirills påskebudskap – vist på den russiske TV-stasjonen NTV søndag 1. mai – vil være viktig for flere millioner russere som i påsken strømmer til kirkene. …

…Kirill (snakket om) «farene som truer den moderne sivilisasjonen»: «Hvis du ødelegger det moralske fundamentet til en person, ødelegger hans indre liv, så stopper mennesket å være et menneske», sa patriarken. Han viste spesielt til situasjonen i Europa.

Sammen med Putin står Kirill sentralt i å utvikle en ny russisk statsbærende ideologi, som skal erstatte kommunismen og 90-årenes kaotiske liberale demokrati.

Patriarken er langt fra den eneste som mener dette. Innen den ortodokse kirken er det mange som ser på Europas nyere utvikling, humanisme og «dyrking av mennesket» som en av de største katastrofene i menneskets historie. …

… Et av de viktigste argumentene ifølge den russiskortodokse kirken for at Europa er oppløsning, er at homofiles rettigheter – samt strømmen av muslimske migranter. …

… Etter at kirken fikk innført nye lover som skal stoppe «homofil propaganda», er påskens store kampsak å forby abort. Den russiskortodokse kirken har som mål å samle inn en million underskrifter som støtter et forbud mot abort.

Kirken har opprettet 29 krisesentre for mødre, hvor kvinner kan bo gratis de første månedene etter fødselen – og overlate barnet til kirkens barnehjem når de vil.

«Jeg sier til prestene at de skal fortelle kvinnene at vi kan ta imot barna, men at de fortsatt er moren. De kan komme når som helst og hente barnet tilbake», sa Kirill i påskeintervjuet. …

Jeg har prøvd å finne et mer fyldig og seriøst referat av dette intervjuet, men har så langt ikke lyktes – har bare funnet dette.

Innvandring fra Polen, Litauen og Latvia

Jeg fortsetter å vise oversikter over innvandring til Norge fra katolske land.

I Polen er det ca 90% katolikker og der har økningen vært voldsom – i 2015 totalt 39 000 kvinner og 66 000 menn:
samlet_polen

I Litauen er det rundt 80% katolikker og også her er tallene høye – nesten 18 000 kvinner og vel 24 000 menn:
samlet_litauen

Latvia er delt mellom lutheranere (35%), katolikker (25%) og ortodokse (18%), og et større antall enn man tror er kommet til Norge – ca 4 600 kvinner og 6 300 menn:
samlet_latvia

Ny bok: Jungmann «The Mass – a historical, theological, and pastoral survey»

jungmann_themass Jeg har nettopp fått (i posten, kjøpt brukt via Amazon) aller siste bok skrevet av den store liturgihistorikeren Josef A. Jungmann, S.J., utgitt litt etter hans død i 1975. Den heter «The Mass – a historical, theological, and pastoral survey» og går først raskt gjennom messens utvikling fra den første tid (noe han gjorde veldig mye grundigere tobindsverk The Mass of the Roman Rite (som jeg skrev om HER og HER). I denne siste boka går han deretter gjennom og vurderer de liturgiske forandringene som kom på slutten av 60-tallet. Tradisjonalister liker lite Jungmanns deltakelse i og synspunkter på disse forandringene i messens liturgi, så når jeg selv leser boka må jeg nok selv også vurdere hva jeg syns.

Innholdet i siste del av denne boka er organisert slik (og her kan man lese hele innholdsfortegnelsen):

Part Three
THE LITURGICAL FORM

I. HOW THE SCHEMA ORIGNATED
II. THE INTRODUCTORY RITES
III. THE LITURGY OF THE WORD
IV. OFFERTORY
V. THE EUCHARISTIC PRAYER
VI. THE COMMUNION LITURGY
VII. THE CONCLUDING RITE
VIII. DEGREES OF SOLEMNITY IN THE MANNER OF CELEBRATING THE EUCHARIST
IX. ELEMENTS IN THE FORMATION OF THE EUCHARISTIC LITURGY

Part Four
THE SPIRITUAL AND PASTORAL ASPECTS OF THE MASS

I. EUCHARISTIC PIETY AND CHRISTIAN LIFE
II. THE SIGN AND THE THING SIGNIFIED
III. VEIL OF MYSTERY OR VISIBLE PRESENTATION
IV. FREQUENCY OF CELEBRATION
V. THE MASS IN PASTORAL WORK
VI. THE CELEBRATING COMMUNITY
VII. EUCHARIST AND CHURCH UNITY
VIII. CONCLUSION

Trevi-fontenen farges rød for å minnes kristne martyrer

Videoen over viser hvordan Trevi-fontenen ble farget rød fredag kveld for å minnes vår tids kristne martyrer spesielt i Syria og Irak. Les om dette HER og HER.

The event, which drew a large crowd, included a series of testimonies and ended with a prayer. Its aim was to show solidarity with the persecuted, reassuring them they are not suffering alone.

Bishop Audo drew attention to the richness and diversity of Christianity in Syria, where the faith has been present for two millennia. “We have the capacity to live with Islam,” he said. “We are inculturated within the Arab culture.»

But he said the situation is now «very bad”, especially in his city, ravaged by the continuing civil war in the country. “There is constant indiscriminate bombing leaving a lot of victims, many wounded. There is no work, no electricity, life is very expensive, and the number of churches is drastically decreasing. For us, we’re experiencing the end of a church and of [Christian] tradition.”

This week the United Nations said the situation in Aleppo was «catastrophic», after airstrikes on and around a Médecins Sans Frontières backed hospital killed dozens, with more than 30 dead in other attacks. The Red Cross has warned Aleppo is on the brink of a humanitarian disaster with millions of lives at risk.
Bishop Audo said the evening, organized by the charity Aid to the Church in Need, was important because it helped take the issue of persecuted Christians, particularly in Syria, “out into the world.”

Mer statistikk om innvandring – eksempel: Filippinene

Den katolske kirke i Norge vokser stadig, de stadig økende tallene har dempet seg litt, men ikke veldig mye. På Statistisk sentralbyrås nettsider kan man finne svært så nøyaktige tall, i Tabell 07822 kan man generere tall for innvandring og utvandring hvert år, og i Tabell 05183 finner man akkumulerte tall for hvert land (inkl barn født i Norge av to foreldre fra dette landet) for både kvinner og menn.

Bildet under viser innvandring hvert år – mellom 1 700 og 2 200 hvert år de siste årene.
filppinene_inn

Bildet under viser utvandring hvert år – bare litt over 200 forlater Norge hvert år.
filppinene_ut

Bildet under viser samlet antall i Norge – ca 17 000 kvinner og 4 000 menn.
samlet_filippinene

Det er verd å merke seg at det fødes få barn i Norge med to filippinske foreldre, siden veldig mange filippinske kvinner er gift med norske menn. Innlegget jeg skrev for noen dager siden viser dette.

Ny bok: Ratzingers samlede – Theology of the Liturgy

Jeg har nettopp fått (fra Amazon) bind II av Joseph Ratzingers samlede verk (som ble klar først, men likevel er nummer II). Førsteinntrykket er veldig godt, for selv om boka «The Spirit of the Liturgy» er med her (som jeg allerede har og har lest) er den bare 20% av dette store samleverket på 600 sider, med en drøss av artikler, prekener og bokanmeldelser pave Benedikt helt tilbake fra 1960-tallet har skrevet om liturgien. Slik leser vi på Ignatius Press’ nettsider om boka:

ratzinger_liturgy

This major volume is a collection of the writings of Joseph Ratzinger (Pope Emeritus Benedict XVI) on the theology of the Liturgy of the Church, a subject of preeminence to him as a theologian, professor and spiritual writer. It brings together all his writings on the subject, short and long, giving his views on liturgical matters and questions over many years and from various perspectives.

He chose to have his writings on the Liturgy for the first volume published of his collected works (though listed as vol. 11) because, as he says in the Introduction: «The liturgy of the Church has been for me since my childhood the central reality of my life, and it became the center of my theological efforts. I chose fundamental theology as my ?eld because I wanted ?rst and foremost to examine thoroughly the question: Why do we believe? But also included from the beginning in this question was the other question of the right response to God and, thus, the question of the liturgy.»

By starting with the theme of liturgy in this volume, Ratzinger wants to highlight God’s primacy, the absolute precedence of the theme of God. Beginning with a focus on the liturgy, he said, tells us that «God is first». He quotes from the Rule of St. Benedict, «Nothing is to be preferred to the liturgy», as a way of ordering priorities for the life of the Church and of every individual. He says that the fundamental question of the man who begins to understand himself correctly is: How must I encounter God? Thus learning the right way of worshipping is the gift par excellence that is given to us by the faith.

The essential purpose of his writings on the liturgy is to place the liturgy in its larger context, which he presents in three concentric circles. First, the intrinsic interrelationship of Old and New Testament; without the connection to the Old Testament heritage, the Christian liturgy is incomprehensible. The second circle is the relationship to the religions of the world. The third circle is the cosmic character of the liturgy, which is more than the coming together of a circle of people: the liturgy is celebrated in the expanse of the cosmos, encompassing creation and history at the same time.

Normalisering for SSPX?

NLM-bloggen offentliggjorde i går et brev skrevet av P. Schmidberger til biskop Bernard Fellay for to måneder siden, altså et internt brev i SSPX, som forfatteren nå likevel har valgt å offentliggjøre. P. Schmidberger mener at Pius-brorskapet bør ta imot Vatikanets (muligens) utstrakte hånd om normalisering, men flere er tydeligvis uenige med ham.

(Selv har jeg ikke noen kontakt med SSPX, men er forholdsvis godt orientert om bakgrunnen for splittelsen (gradvis etter konsilet, og mest alvorlig i 1988), jeg leste bl.a. i 2010 Michael Davies’ trebindsbiagrafi om erkebiskop Lefebvre – og skrev litt om det her.)

P. Schmidberger skriver bl.a.:

Archbishop Lefebvre always sought a canonical solution for the Fraternity after its condemnation and did not shy away from dialogue with the Roman authorities; to this end it was important for him to move them to understanding and conversion. He continued these efforts even after the episcopal consecration, although being realistic he had little hope for success. Employing an argumentum ad hominem, he asked to be allowed to make “the experiment of Tradition”. He also fully recognized the fact that the Society is in an extraordinary situation, not at all through its own fault, but through the fault of its opponents. The situation remained the same until the year 2000. Since then Rome has made efforts to clean up this situation, sometimes cunningly, sometimes with honest intentions, depending on who was dealing with the problem from the Roman side.

The further dramatic decline of the Church since then and the simultaneously steady development of the Society have brought one or another cardinal or bishop to a partial or general understanding—one that he could not admit publicly, however, without further ado. For its part, Rome has dialed back its demands little by little, and in the latest proposals there was no more talk about recognizing Vatican II or the legitimacy of the Novus Ordo Missae. So it seems that the moment has come to normalize the situation of the Society, for various reasons: Every abnormal situation inherently tends toward normalization. This is due to the nature of the matter. …

… Pope Francis is precisely the one who, with his unpredictability and improvisation, is capable of taking this step. The mass media may forgive him for this expedient, whereas they would never ever have forgiven Benedict XVI. In his authoritarian …. style of governance, he would probably be capable of carrying out such a measure even against opposition.

Catholic Herald skriver også om dette.

«Sekulariserte kirkesamfunn av protestantisk tapning, kirkesamfunn som har mistet kontakten med sine røtter.»

Dag Øivind Østereng skriver i dagens Vårt Land (bare i papirutgaven, ser det ut som) om den pågående uenigheten om homofil vigsel i Den norske kirke – om hva som kan ha ført et kirkesamfunn slik på villspor. Han innleder artikkelen sin slik:

Én av kirkens store teologer, Bernhard avClairvaux, tilskrives ordtaket: «Veien til helvete er brolagt med gode hensikter». Sjelden har ordtaket passet bedre enn nå.

Kirkemøtevedtaket bidrar ikke til kirkens enhet, men til økt splittelse i Den norske kirke og enda mer i den verdensvide kirke. Biskop Nordhaug tenker for smått om kirkens enhet (Vårt Land 26. april). Og vi kommer til å snakke forbi hverandre dersom vi ikke definerer tydeligere hva vi mener med kirkens enhet. I det Nordhaug skriver ser jeg en enhetsbeskrivelse som handler om å holde organisasjonen Den norske kirke samlet. …

Det en biskop og et bispemøte skal orientere kirken etter, er de bibelske realitetene. Da går det til slutt en grense for hvor langt man kan tøye lærebegrepet og sannhetsbegrepet. Det kan umulig skape enhet å innføre rom for to uforenlige lærestandpunkt og praksiser, uansett hvor mange ganger bispekollegiet blir enige seg imellom om å hevde noe annet.

Denne nye troen og praksisen kan ikke deles av den verdensvide kirke. Fenomenet med liturgier for likekjønnet ekteskap oppstår kun i sekulariserte kirkesamfunn av protestantisk tapning, kirkesamfunn som har mistet kontakten med sine røtter.

Kjell Arild Pollestad er fortsatt katolsk prest

Avisa Vårt Land melder i dag at Kjell Arild Pollestad fortsatt er katolsk prest, de siterer tidsskriftet Plot og skriver bl.a.:

I et intervju i siste utgave av magasinet Plot forteller den kjente katolikken Kjell Arild Pollestad at restriksjonene mot å virke som prest er opphevet, og at dette skjedde etter et møte mellom Pollestad, biskop Bernt Eidsvig i Oslo katolske bispedømme (OKB) og en representant for dominikanerordenen som Pollestad tilhører.

I 2005 måtte Pollestad, som blant annet hadde vært sokneprest i Tønsberg, reise fra Norge. Han ble sendt til et dominikanerkloster i Paris. …

…. I 2010 søkte Pollestad paven om å bli fritatt fra presteløftet, skriver Plot. «Men det fikk jeg heldigvis nei til. Jeg er nokså sikker på at noen må ha forsvart meg i Roma», sier Pollestad til magasinet.

I 2014 trakk Pollestad tilbake søknaden om fritakelse fra prestetjenesten. Samme år gav han ut boken «Eneboerliv». Her presenterer Pollestad seg som minstepensjonist og katolsk prest i unåde.

Jeg må personlig si at jeg glad for at Pollestad fortsatt er katolsk prest. Han har svært mange gode egenskaper, han har vært svært viktig for Den katolske kirke i Norge i tidligere år, og forhåpentligvis vil han kunne bli det igjen i kommende år. (At vi to er nesten naboer fra Jæren – jeg hørte om hans konversjon fra slektninger på Salte allerede i 1975 – gjør også at jeg har fulgt hans virke ekstra nøye.)

Bestemmelsene om at han i noen år ikke hadde lov til å virke i Norge kjenner jeg lite tid (og mye av det er ganske så komplisert), men da jeg leste «Anklaget: dagbok 2008-2011» der Pollestad beskriver utførlig hvordan han skrev et brev med ønske om laisering til paven, tenkte jeg at det vel ikke kunne være nødvendig – på tross av det som hadde skjedd, og hvor vanskelig han selv opplevde de månedene og årene.

Bør Den katolske kirke slutte å vie – eller bør den si fra seg vigselsretten?

På nytt har vi opplevd mye rot om hva vi katolikker prøver å kommunisere. Det ble meldt i avisene Dagen og Vårt Land og spredt via NTB til veldig mange norske aviser at Den katolske kirke bør slutte å vie, men dette hadde biskopen nok aldri tenkt seg muligheten av da han for noen dager siden sa han hadde tatt initiativ til å vurdere om Den katolske kirke i Norge skal si fra seg den statlige vigselsretten – som jeg skrev om i går.

Jeg skrev derfor følgende til Dagen og Vårt Land i går kveld:

Både Vårt Land og Dagen melder i dag at biskop Eidsvig lurer på om det snart blir nødvendig å skille den sivile og kirkelige vigselen. Men overskrifter og ingresser i begge avisene er ganske så uklare:

VL skriver: Biskop Bernt Eidsvig i Oslo katolske bispedømme uttalte til Dagen at han mener den katolske kirke bør slutte å vie folk.

Og Dagen: Den katolske kirke bør slutte å vie
Biskop Bernt Eidsvig mener at katolske prester i Norge ikke bør opptre som sivile tjenestemenn.

Men det vi muligens kommer til å gjøre (og som vi allerede gjør i ca halvparten av våre kirkelige vielser) er å skille den statlige og den kirkelige vielsen.

I VL er dette korrekt beskrevet i slutten av artikkelen (men innledningene i begge avisene kan svært lett misforstås): 3: «Dobbel ekteskapsinngåelse praktiseres nesten i hele Europa. Ektepar som ønsker en religiøs vigsel, velger to separate vigselshandlinger».

Fra Dagen fikk jeg svar ganske raskt: «… som du skjønner er ikke jeg ekspert på dette, men Eidsvig har lest gjennom og godkjent teksten». På mitt oppfølgende spørsmål om overskriften kom det frem at den hadde biskop Eidsvig ikke sett eller godkjent.

Selv konkluderer jeg med at artiklene som omtale denne saken burde hatt overskriften Den katolske kirke bør si fra seg vigselsretten heller enn Den katolske kirke bør slutte å vie.

Noe senere i dag fikk jeg også svar fra Vårt Land og de skriver at de forstår problemet og vet forskjellen mellom å «vie» og å «ha vigselsrett», men til min omformulering over svarer de: «Umiddelbart: nei. I norsk kontekst er det vanligst å tenke på vigselen først og fremst som en juridisk handling, ettersom det katolske ekteskapssynet har hatt ganske trange kår historisk sett. Vi får forsøke å sjonglere tittelordene best mulig med mål om at leserne forstår hva saken handler om.»

Biskop Eidsvig foreslår at katolikker slutter å samarbeide med staten om vielser

Det vil i praksis nesten ikke bli noen forandring for oss katolske prester mht kirkelig vielse; isteden for å be paret om prøvingsattest (som viser at de har lov til å gifte seg i Norge) vil vi måtte begynne å be dem om en sivil vigselsattest – den katolske, kirkelige vielsen vil ikke påvirkes på noen måte. Andre kirkesamfunn vil nok oppleve dette mye vanskeligere, for de er i svært liten grad vant med kirkelig vielse (eller forbønnshandling) i tillegg til den sivile/borgerlige.

Biskop Bernt Eidsvig ble visst intervjuet i utlandet om dette (les bl.a. om dette på Catholic Herald), og i dag kommer nyheten til Norge via NTB, og avisa Dagen skriver om det, og siterer biskopen; «Nå definerer kirken og staten ekteskapet så ulikt at staten får gjøre sin del, og så får kirken gjør sin.» Dagen skriver videre:

Eidsvig, som er biskop i Oslo katolske bispedømme, understreker at dette er hans personlige oppfatning, og at han ikke kan treffe en slik beslutning alene. Vi har konsultative organer. I tillegg må jeg konferere med Vatikanet om dette, sier han.

Eidsvig ble nylig intervjuet av Catholic World News. Der fremmet han sin mening om at katolske prester i Norge ikke bør opptre som sivile tjenestemenn.

Tror du at ditt forslag vil få gjennomslag? – Det vet jeg ikke, men jeg tror et lovforslag om obligatorisk borgerlig ekteskapsinngåelse sannsynligvis får flertall på Stortinget om noen år. …

…. Han viser til den nye ekteskapsloven som sier at det ikke betyr noe hvilket kjønn de som gifter seg har, og sier at det er helt nytt i forhold til den jødiske og kristne tradisjon, ja hele den siviliserte tradisjon.

Et ekteskap med to personer av samme kjønn er helt ukjent historisk. Det er en radikal forandring av ekteskapets innhold, påpeker han.

Administrative problemer for pave Frans

John Allen skrev i går en artikkel der han beskriver hvordan pave Frans – som fortsatt er populær i media – ikke riktig klarer (eller ønsker) å rydde opp i Vatikanets administrative problemer – kardinalene som valgte ham for tre år siden trodde han var den beste til å ordne opp på dette området. Allen skriver:

Of late there have been reminders that Francis’ success on the global stage is not really matched by comparable breakthroughs as a manager.

Over the past quarter-century, two areas above all have generated persistent scandal and heartache for the Vatican, and were waiting for a new pope to take up: The child sexual abuse scandals, and money.

In terms of the abuse scandals, a recent report by the Associated Press reveals that a new tribunal within the Congregation for the Doctrine of the Faith, which was created by Francis to handle “abuse of office” charges against bishops accused of covering up abuse cases, essentially is going nowhere.

The tribunal, billed as a dramatic move by Francis in the direction of accountability, has been mired from the beginning in conflicting jurisdictions and unclear lines of authority, and so far has not taken up a single case. …

… Meanwhile on the financial front, people were caught off guard this week when news broke that the Vatican had suspended an external audit of its finances to be performed by the global firm Pricewaterhouse Coopers (PwC).

What’s followed has been a testy public back-and-forth over where things broke down, and why, between Italian Archbishop Angelo Becciu, the number two official at the Secretariat of State who issued an April 12 letter suspending the audit, and Australian Cardinal George Pell, tapped by Pope Francis as Secretary for the Economy in February 2014. …

John Allen avslutter artikkelen slik: «there’s an unavoidable irony about the fact that a pope elected in part to remedy a perceived “governance gap” could end up being seen instead as having perpetuated it.»

Fortsatt katolsk innvandring til Norge

Av og til lurer man på om strømmen av katolikker vil snu, slik at flere reiser fra Norge enn inn i Norge. Men statistikker fra statistisk sentralbyrå viser at det fortsatt er (katolsk) innvandring til Norge, selv om tallene har gått ned. F.eks. leser vi på denne siden:

I løpet av 2015 ble det 4 800 flere bosatte innvandrere med bakgrunn fra Polen, noe som er den minste tilveksten av polakker siden 2005. De er fortsatt den klart største gruppen her i landet med 95 700 personer, og utgjør nesten 14 prosent av innvandrerne.

Den nest største gruppen innvandrere er litauere, med 37 400 bosatte, og den største baltiske nasjonen har dermed i løpet av 2015 gått forbi våre svenske naboer … …

… Barn av innvandrere fra Polen er nå den tredje største gruppen norskfødte med innvandrerforeldre i Norge. Denne gruppen har vokst kraftig siden EU- utvidelsen i 2004, fra i underkant av 800 per 1. januar 2004, til 10 000 personer tolv år senere.

Til sammen er det altså ca 106.000 polskfødte og barn født av to polske foreldre i Norge, noe også statistikken under viser. Og her finner man en oversiktsside over innvandring i Norge.

2015_innvandrere_storste_land

Skroll til toppen