Ung, tradisjonell biskop også åpen for økumenikk

Den samme biskopen i North Carolina som er svært åpen for at den tradisjonelle latinske messen kan feires i bispedømmet, er også svært åpen for økumenikk. Rent konkret hadde hadde i starten av desember et møte med lutherske biskoper, der de undertegnet en samarbeidsavtale. I en pressemelding fra bispedømmet kan vi lese:

Bishop Jugis had met with both bishops over the past few years to discuss their call to unity and looked forward to the signing. “I have been bishop for four years now and have been waiting for this day since my ordination,” he said.

The covenant was created with the purpose of bonding Catholics and Lutherans in North Carolina in the spirit of ecumenism and cooperation. Then-Bishop John F. Donoghue of Charlotte, then-Bishop F. Joseph Gossman of Raleigh and Lutheran Bishop Michael McDaniel first signed the covenant on Pentecost Sunday, 1991.

At the time, the covenant was the third agreement of its kind in the United States between church officials on the diocesan/synodical level. The covenant’s foundation rests on the shared Gospel beliefs that the Lord desires unity for his followers; that “we all may be one,” as stated in the document.

It outlined 16 objectives designed to encourage closer dialogue, cooperative ecumenical efforts and ministries between Lutherans and Catholics at the local and diocesan/synodical levels.

These objectives include praying for each other; praying together in joint services on the diocesan/ synodical and local levels; observing together such occasions as the Week of Prayer for Christian Unity (Jan. 18-25), which will celebrate its 100th anniversary in 2008; the World Day of Prayer; and Lenten devotions.

Les mer om dette her (pdf-fil).

4 hendelser på “Ung, tradisjonell biskop også åpen for økumenikk”

  1. Denne biskopen er ikke tradisjonell i ordets vanlige forstand. Man er ikke tradisjonell bare fordi man synes det er ok at tradisjonsorienterte katolikker kan få ha sin messe.

    Jeg skjønner ikke hvilken enhet det menes i alt dette økumeniske dilldallet. Kirken er jo allerede En, Hellig, Katolsk og Apostolisk. Det finnes ingen «større enhet» enn Kirken.
    Denne økumenikken forkludrer og tilslører det faktum. De andre må vende om og vende hjem til den katolske Kirke. Noen annen «enhet» finnes ikke og kan ikke oppnås.
    Hvilken enhet skulle det være? Man er jo ikke enige om troen!!! Vi kan ikke kompromisse på en tøddel av Depositum Fidei. De andre er nødt til å bekjenne den katolske tro for at der skal bli noen sann enhet.

  2. Selv om jeg ikke er enig med Trond, synes jeg merkelappen «tradisjonell» er problematisk, ikke bare i denne sammenhengen. Kanskje tradisjonsbevisst e. l. er et mer passende begrep i dette tilfellet?

  3. Jeg må innrømme at jeg vet lite om biksop Jugis, men jeg kaller ham tradisjonell her fordi han så helhjertet går inn for å tillate bruken av den tradisjonelle latinske messen.

    Jeg gjorde dette bevisst fordi noen av de «tradisjonalisisk» orienterte katolikkene har en grunnleggende manglende forståelse for økumenikk. Vel fins det også feilslått øumenikk, men vi katolikker har store deler av vår tro sammen med protestantene, også vår dåp. Og det burde være interessant at pave Benedikt som nylig har utvida tillatelsen til å bruke den tradisjonelle latinske messen ganske radikalt, også er en sterk forsvarer av (korrekt forstått) økumenikk.

  4. Pastor Oddvar,

    Jeg har en grunnleggende manglende forståelse for økumenikken slik den ofte praktiseres, ikke når den egentlig er evangelisering.
    Det jeg reagerer på, er særlig dette pratet om «enhet». Selvfølgelig ønsker jeg også alle kristnes enhet, men da i den sanne enhet, nemlig den katolske Kirkes favn.

    Hvilken annen enhet er det som skal oppnås med økumenikk? Det er aldri noen som sier hvilken enhet det menes. Hvorfor kan ingen si hvilken enhet det er snakk om?
    Mitt spørsmål skulle være lett å svare på.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skroll til toppen