Et brev daværende kardinal Ratzinger skrev i 2003 til Dr. Heinz-Lothar Barth om den tradisjonelle latinske messen er blitt gjort kjent – i november i fjor, men jeg så det først i dag. Der sier nåværende pave Benedikt at han ser for seg den framtidige katolske messen (som helst bør være én) som i hovedtrekk lik den gamle messen, men med elementer fra den nye messen som har vist seg å være fruktbare, bl.a. bruk av morsmålet, tekstutvalget, folkets forbønner og noen flere ting. Her er litt av brevet:
I think that, in the long run, the Roman Church must once more have one Roman Rite; the existence of two official rites is difficult to «administrate» for bishops and priests. The Roman Rite of the future should be a single rite, in Latin or in the vernacular, but standing wholly in the legacy of the traditional Rite. It could incorporate some new elements that have proven successful, such as new feast days, some new prefaces in the Mass, an expanded lectionary – more selection than before (the reform), but not too much; an «oratio fidelium», ie a fixed litany of intercessions, following the Oremus before the Offertory where it used to have its place.
Hele brevet (på tysk og engelsk) kan leses her.
Jeg vil tipse deg og bloggens lesere om en av de mest unyanserte omtalene av Den katolske kirke på lang tid i norsk presse står på trykk i Aftenpostens kulturdel, s. 2 i dag. Litt på siden av det temaet du poster om i dag, men det angår i alle fall det gamle messen (uten at det kommer frem i artikkelen): http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article2246121.ece
Slik jeg har forstått det, er det nettopp det motsatte av det Jan E. Hansen hevder som har skjedd!
Jeg har skrevet mer om dette på dette innlegget idag: http://aomoi.net/blog/arkiv/1114
Jan E. Hansen har for vane å skrive merkelige artikler om den katolske Kirke, og er en mester i misforståelser. Kanskje litt forskjell fra den gang Sigrid Undset skrev om kirken for Aftenposten
Jan E. Hansen er etter hans mange forvirrede artikler å dømme, en typisk representant for den moderne borgerlige «feelgood’er». Det tydeligjøres helt klart av det (ufrivillig?) marxistiske historiesynet som kommer fem i artiklene hans. «Vi lever tross alt i 2007″…, «dette hører middelalderen til. Vi har kommet mye lenger nå»
At historien liksom er en rett linje som går mot mer og mer kunnskap, intelligens, etc, etc. Det er slik man rettferdiggjør at folk i tidligere tider var dumme. (Selvfølgelig unntatt alle minoritetsbefolkninger og fargede, som alltid har vært kjempesmarte…;)