mar 162008
 

På YOUTUBE er det lagt ut videoer av den avsluttende messen – med kardinal Mahony – på den årlige store kateketsamlingen i Los Angles, USA. For følsomme lesere vil det sikkert være et sjokk å se en messe feieret på en slik måte; hele stemningen og sanegn/musikken er “moderne” og underlig, det er 20 glassmugger med vin på alteret, Kristi blod tømmes fra glassmuggene opp i glass”kalker” (forbudt), det er mye “liturgisk dans” etc.

Et av poengene med pavens Motu proprio var å influere også feiringen av den nye messen – det er det tydeligvis behov for. (Klikk på hver video for å se den. Jeg har fått lenkene fra Father Z – der er det også mange kommentarer.)

Del 1:

Del 2:

Del 3:

Del 4:

Her er et par kommentarer fra Father Z.’s blog:
1
Ok, ladies and gentlemen I have a confession to mak … I thought you guys were making it up with the degree of liturgical abuses, however I have saw the horror and I am truly stunned. I would like to know if you should even go up to receive communion when you feel that everything was all wrong. I am blessed to never have seen such nonsense in the New York Archdiocese. This is a nightmare of the worse order. I would have loved to seen our Holy Father’s face if he saw this video. … Unbelievible but it took me to see it with my own eyes to believe the tales and see the horror.

2
I was at that mass. I took some good things away from the congress workshops, but several of my friends had brushes with theology that was just plain wrong, and the liturgies were painful. I spent a lot of time with my eyes shut trying to just focus of Jesus.

I hear there were about 40,000 people at REC this year. I would guess, from crowd reactions and some conversations I had, that the vast majority just LOVED this nonsense. That, to give my gut response to the question several have asked, is how this stuff keeps happening.

  10 Responses to “Derfor trenger vi pave Benedikts brev om den gamle messen”

  1. Libera nos Domine !
    Her smakløsheten satt i system. Er dette messefeiring eller sirkus ?
    Takker for vår hjemlige konservative gudstjenestefeiring.

  2. Hans
    Dette er virkelig smakløst. Men dette er et av de største erkebispedømmene i USA, og flertallet av de 40 000 deltakerne på konferanse syntes dette var flott. Det viser litt av alvoret i de liturgiske problemene i flere katolske land.

  3. Hans og pastor Oddvar,

    Det er virkelig skrekkelige tilstander i Los Angeles erkebispedømme.
    Men det er etter min mening en logisk følge av revolusjonen. Problemet med slike revolusjoner er at de stopper ikke. Man prøver å holde igjen ballen som har begynt å rulle, men den er ustoppelig.
    Det begynte med selve revolusjonen og så kom, litt etter litt, alterjenter, håndkommunion, kvinnelige lektorer, “ekstraordinære” kommunionsutdelere (som ikke er så ekstraordinære), liturgisk dans, holde hender og samles rundt alteret, etc, etc….og så ender man opp med Mahony&Co i California. Jesuittene i India er mye verre enn dette, tro det eller ei. Da Mahony hadde en av dem på besøk var han dypt imponert over “inkulturasjonsaspektet” i jesuittmessen, noe selv innehaveren av den mest nedrige norske liturgiske fantasi sikkert ville finne avskyelig.
    Einar Førde sa en gang om Høyres forsøk på å stimulere børsen at det var som “å bera havre åt ein daud hest”. Det er min ærlige mening om Novus Ordo, siden den i sin natur er et revolusjonært produkt.
    Nå høres dette skrekkelig polemisk ut, men poenget mitt er egentlig at en sann reform av det romerske missale må ha TLM som utgangspunkt. Det var behov for en reform av enkeltdeler i den gamle messen, noe (til og med ) erkebiskop Lefébvre bekrefter i sine skrifter. Han var også en av dem som jobbet i den pavelig oppnevnte kommisjonen som utarbeidet de forberedte liturgidokumentene som VII skulle ha på agendaen, men som ved “palasskuppet” ble skrotet i sin helhet. At TLM må være utgangspunktet, er et syn som også deles av den nye liturgiske bevegelsen. Etter min oppfatning tror jeg også det er pavens utgangspunkt, siden han begynte med å sette helgnenes messe fri og ikke med reformer av den nye. I tillegg har han talt og skrevet så mye om autentisk liturgi og organisk utvikling, samt ikke lagt fingrene imellom i beskrivelsen av Novus Ordo som “et banalt på stedet-produkt” (jfr forordet til Gambers bok som jeg har referert mye til tidligere)

    Uansett grunnsyn på dette, så kan vi enes om at de eksempler vi ser på disse videoene er helt forferdelige og må stoppes. Jeg kan ikke fatte og forstå at ikke noen bare kommanderer stopp!
    Slutt med dette tullet øyeblikkelig, ellers så får dere ecclesiastisk bank! (Den var ny! LOL)

    På den andre (og mer seriøse) siden så tror jeg det har gått altfor langt mange plasser. Man kan ikke stoppe det uten at det blir et skisma. Alt for mange er forført til at man kan reversere utviklingen.
    Man snakker også i skyggene om et de facto (ikke de jure!) skisma i “AmChurch”, for Roma har visst ingen kontroll der. Om man strammer tøylene, så vil mange bare fortsette slik de gjør og det vil bli splittelse. Kanskje det da er bedre med en mindre og kvalitativt stor Kirke, enn en kvantitativt stor men kvalitativt undermåls Kirke? Vi går spennende tider i møte…

  4. Dette var vondt å se på !
    Om jeg ser på Midnattsmessen fra St.Peterskirken eller feirer Messe i min sognekirke – er det ingen tvil om respekten for Herrens virkelige nærvær. Det er de samme stramme “rammene” rundt hvordan en Messe feires. Hvordan kan Messen feires slik av en kardinal ? ved å følge med på denne bloggen ser jeg mer og mer hvor utrolig uvitende jeg har vært, jeg som trodde alle Messer ble feiret likt.
    Hva kan vi gjøre for at ikke dette kan skje hos oss ? – be for liturgien og for et langt liv og god helse for vår kjære pave Benedikt , – støtte Una Voce og “konservative” prester og biskoper?

  5. Dette var smertefull kost.

  6. Da det verste sjokket fra bildene hadde hadde gitt seg, kom spørsmålet:
    Hvorfor synes så mange å tiltrekkes av slike show pregede performances ? Vi som ikke synes om denne typen “gudstjenester” bør tenke alvorlig gjennom dette. Er det noe vi mangler ?
    Det dukker stadig opp nye menigheter som har alt innen tekno og media og det er naturlig at særlig unge tiltrekkes av dette. Men mye av det som presenteres har mest med feelings å gjøre og kan synes å mangle substans. Uten å gå inn i noen ny diskusjon om Novus Ordo/TLM , dette er et tankekors og gir oss en svær utfordring. Jeg kan selvsagt ikke forlange at alle skal like min (konservative) form, men må Kirken gå til slike ytterligheter, forflatning og profanisering som vi har sett og hørt for å kommunisere med dagens mennesker ?
    Ønsker synspunkter.

  7. Enig med Trond, “dæm skull hadd ris.” Orket faktisk ikke å se på hele elendigheten. Det kan da umulig være en gyldig messe? Minnet mere om en musikal. Huff å huff!

  8. Det så iut som en blanding av gammel gresk religion, en musical, et sirkus og så for å avslutte hele seansen fikk alle et glass saft siden de hadde klappet og sunget så mye.

  9. Hans,

    Den typen “katolisisme” som de bedriver her, tiltrekker ikke folk. Den dør på rot og forgår som et siv om høsten. Sjekk “Index of leading Catholic Indicators” og se de grimme utsiktene til denne typen Novus-katolikker i Amerika. Prestene dør eller blir arresterte for pedofili, ingen seminarister, ingen ordenskall, ingenting. Kardinal Mahony har utbetalt tidenes største erstatning for seksuelt misbruk i sitt bispedømme. (men selv sitter han like trygt. )
    Der ikke religionen lenger er et korrektiv, der dør den. Mahonys heiagjeng føder ikke barn. De er feminister, modernister og proabort-“katolikker”. Kort sagt prominente medlemmer av “dødskulturen” paven alltid snakker om. De dør, Hans. Om 20 år er det ingen igjen av dem.

    Kirken må IKKE gå til slike skritt. Det er 40 år siden enkelte kirkemenn trodde det, men det resulterte i den største pastorale katastrofe siden reformasjonen som vi her ser følgene av på video.
    Jo mer konservativt et bispedømme er, jo flere preste-og ordenskall har det. Uten prester, ingen katolisisme. Jo mer konservativt et bispedømme er, jo flere barn har katolikkene der. Jo mere konservativt et bispedømme er, jo flere av de troende er det som faktisk tror på den katolske lære.
    Kirkens lære “gir” liv og legger til rette for fortsatt liv. Jo mer den brytes, jo mindre liv.

    I tradisjonalistiske sammenhenger flommer det over av barn. Det er et dagligdags syn å se ektepar med mer enn 5 barn. Jeg har en god venn som er nummer 18 av 19 søsken. (Dét er heller sjeldent..) Det er barna som er fremtiden. I stedet for å få barn sitter vi og tuller med hedonismen vår (meg selv inkludert) og tror at vi er unntatt fra naturens lover. Dersom vi ikke snur, går Vesten under. Men Kirken må selv ta affære. Hvordan kunne en mann som Mahony bli kreert kardinal? Og hvorfor sitter han ennå?

  10. Hans,

    Jeg ser at jeg kom i skade for å ikke være presis nok i ordbruken. Skjønte først ikke kommentaren din om en ” ny TLM vs NO-diskusjon”… Det jeg mente var følgende: Liturgi ser jeg som uttrykk for Kirkens tro og styggedom i liturgien er et uttrykk for at det er noe galt med troen. (lex orandi – lex credendi, vet du..)Når jeg sa Novus Ordo, så mente jeg en mentalitet, en måte å tro på, og ikke selve liturgien. Sett i forhold til Kirkens definerte tro, er det som Mahonys “liturgi” uttrykker i høyeste grad en slags doktrinær ny orden.

    Punktet om TLM som utgangspunkt for en eventuell senere reform, var et uttrykk for at jeg “hoppet over” TLM vs NO-diskusjonen, akkurat som du antyder vi bør gjøre.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(obligatorisk)

(obligatorisk)