Biskop Athanasius Schneider skrev for et par år siden ei bok som heter ‘Dominus est» (les mer om den her) som i stor grad handler om hvor viktig og korrekt det er å dele ut kommunion til de troende på tungen, mens de kneler. Biskopen var nylig i Estland, siden hans bok ble utgitt der, og forklarte ved pressekonferansen hvorfor håndkommunion var misforstått og hvordan han hadde sendt manuskriptet til boka til pave Benedikt (før det ble utgitt), og fått svært positiv tilbakemelding fra ham. Han hadde da bedt paven om å slutte å dele ut kommunion i håneden ved pavemesser, og ble forbløffet da paven gjorde akkurat dette noen få måneder senere! Fra bloggen Summorum (på estisk og engelsk):
In the book presentation the Bishop explained how the present form of hand communion has nothing to do with the practise of hand communion in the early centuries. The new way was adapted by some liberal priests in Holland directly from the Calvinists in 1965.
The Bishop ultimately decided to write a book defending the traditional way of receiving Holy Communion, and when the work was finished he gave a manuscript to the Holy Father. The Pope wrote back to the Bishop praising the work and his accuracy of knowledge of the patristics.
Bishop Schneider told he had also asked the Pope to stop distributing Communion in the hand in Papal Masses, and even if the Pope’s answer was supportive it was not certain that it would happen. But since only a few months later, all communicants have been asked to receive Holy Communion from the Pope only kneeling and on the tongue. A true miracle, says Bishop Schneider.
Hvis det er så opplagt at håndkommunion 1) er en kalvinistisk skikk, som følgelig 2) svekker troen på Kristi fysiske nærvær, 3) er basert på en misforståelse av urkirkens historiske praksis og 4) er uttrykk for mindre reverens enn ved kommunion knelende og på tungen, og hvis paven vet alt dette, så er det helt uforståelig for meg at denne praksis enda ikke har blitt forbudt. Kan noen forklare hva som er så viktig med håndkommunionspraksisen at den tillates til tross for alle ulempene den påfører Kirken? Jeg håper det er noe jeg ikke forstår her, for det virker rett og slett useriøst for meg at Kirken i det hele tatt kan tillate noe som innebærer mindre reverens for Gud, bare fordi en gruppe biskoper og teologer på 60-tallet var egenrådige og respektløse overfor Kirkens regler. Uansett hvor udisiplinert 60-tallet var, så har det nå gått 40 år, og alle misbrukene knyttet til håndkommunion taler for seg. Det hjelper ikke at Den hellige far deler ut kommunion på tungen og bruker knelebenk hvis hans gode eksempel betyr lite eller ingenting for mange av hans biskoper.
For alt jeg vet går kommunionsutdelingen raskere med knelebenk; hadde vi hatt flere av dem i Norge, så ville man kanskje sluttet å bruke tidspresset som unnskyldning for å anskaffe ekstraordinære kommunionsutdelere.